Zachwycona książką Pod osłoną nocy rozpoczęłam polowanie na najgłośniejszą i ocenianą najlepiej Złodziejkę. To była mija pierwsza książka w tym roku, która w naturalny sposób pchnęła mnie potem ku twórczości Dickensa, ale muszę przyznać, że przeżyłam spore rozczarowanie.
Wydumana fabuła (same spojlery!)
Susan Smith jest
wychowanką pani Sucksby i jej ulubienicą. Starsza już kobieta rozpieszcza
dziewczynę i zawsze traktuje ją wyjątkowo. Pewniego dnia w ich londyńskim,
ciemnym i wąskim domu zjawia się Dżentelmen, oferując Sue ciekawą pozycję – ma zostać
pokojówką panny Lilly, której służąca właśnie odeszła, i jednocześnie pomóc
Dżentelmenowi w uwiedzeniu naiwnej panny i zdobyciu majątku. Dziewczyna zgadza
się, przechodzi krótkie szkolenie i wyjeżdża do Briar, by pomagać w niecnych
planach znajomego.
Panna Maud Lilly
jest wyjątkową osobą. Mieszka ze swym starszym wujem w ogromnej posiadłości,
wychowuje się w zasadzie bez żadnego towarzystwa. Jej wuj namiętnie gromadzi
książki o tematyce seksualnej, ma ich całą kolekcję. Zjeżdżają się do niego
znajomi, a jego młoda wychowanica czyta im na głos wszystkie sprośności. Sue nie wie, że spisek ma drugie dno, a panna
Lilly pragnie się również za wszelką cenę wyrwać z przeklętego dla niej domu.
Udaje naiwną i niedoświadczoną, więc Sue, której wydaje się, że uwodzi swoją
panią, sama jest przez nią oszukiwana. Maud i pan Rivers, Dżentelmen, wraz z
wierną służącą, uciekają z Briar i biorą potajemny ślub. Młoda żona popada w otępienie,
przestaje jeść, marnieje w oczach. Oddaje swoje suknie swojej służącej.
Wreszcie młody małżonek postanawia oddać swoją żonę do szpitala, ale gdy powóz
zajeżdża pod przybytek, to Susan zostaje przedstawiona jako Maud, i porzucona w
zamkniętym spitalu.
Nie jest to jednak
ostatni szokujący zwrot akcji. Maud trafia do domu pani Sucksby, a starsza
kobieta opiekuje się nią z taką samą troską, jaką okazywała Susan. Tymczasem
dawna pokojówka, teraz uwięziona w szpitalu dla obłąkanych, przeżywa tam istne
piekło. Jednak jej złodziejskie wykształcenie sprawia, że udaje jej się uciec z
pomocą Charlesa, chłopca z majątku w Briar, zakochanego w Richardzie Rivers.
Para dociera do Burroughs i wynajmuje pokój naprzeciwko domu „rodzinnego” Sue.
W końcu obie dziewczyny spotykają się ponownie, ale przebieg tego spotkania
będzie dramatyczny. Być może z ręki Maud,a być może z ręki pani Sucksby ginie
Richard, a za jego morderstwo sądzona jest starsza kobieta, która bierze na
siebie całą winę. Okazuje się też, że to Susan nosi nazwisko Lilly i jest córką
arystokratycznego rodu, a Maud jest córką złodziejki i morderczyni, która
została powieszona. Każda z dziewcząt dowiaduje się tego w osobnym czasie. Po
dramatycznych wydarzeniach obie wracają do Briar, by zaopiekować się
opuszczonym dworem.
Mroczna wiktoriańska Anglia
Powieść ma bardzo
ciężki, niemal duszący klimat. Przesycona jest różnymi zapachami i najczęściej
nie są one przyjemne – niemyte ciała, zepsute jedzenie, brak kanalizacji. Pomieszczenia
są duszne i ciemne, zazwyczaj niewietrzone, okna małe i wiecznie zamknięte.
Dwór w Briar jest ogromny i zimny, pełen kurzu i pustych pokojów. Ulice pokrywa
błoto i brud. Waters jest doktorem literatury i zajmuje się powieścią
wiktoriańską, więc klimat tamtych czasów udało jej się oddać bezbłędnie.
Natomiast o ile
fabuła Pod osłoną nocy wydała mi się doskonale przemyślana, wiarygodna, w
pewien sposób subtelna, tutaj tąpnięcia fabularne i gwałtowne zwroty akcji
bardzo mnie zniechęcały. Pierwszy szok miał miejsce, gdy to Sue trafiła do
szpitala dla wariatów zamiast Maud, a miało to miejsce po zaledwie 150
stronach. Książka funduje potem jeszcze dwa takie zwroty, ale w pewien sposób
przestaje być wiarygodna. Główne bohaterki same zaczynają tracić poczucie
własnej tożsamości, a co za tym idzie – czytelnik również przestaje im wierzyć.
Literatura erotyczna
Ciekawym zabiegiem
jest umieszczenie literatury erotycznej niemal w samym centrum powieści. Pan
Lilly, wuj Maud, ze znawstwem zbiera książki o tematyce erotycznej i szykuje
ich wielki spis. Samolubny i okrutny starzec zmusza swoją siostrzenicę do
pomagania mu w pracy oraz wykorzystuje dziewczynkę do czytania bezeceństw na
swoich spotkaniach z innymi starszymi dżentelmenami. Panowie prawie dosłownie
ślinią się na widok niedojrzałej jeszcze nastolatki i znajdują perwersyjną
przyjemność w słuchaniu jej niemal dziecięcego głosu ze spokojnem czytającego
zadane jej teksty. Maud nienawidzi biblioteki wuja i przed ucieczką z jego domu
niszczy wybrane tomiki. Wie, że jej zniknięcie będzie dla jej opiekuna bez
znaczenia, ale zniszczenie pieczołowicie chronionych wolumenów dotknie go do
żywego.
Maud udało się
uciec z domu pani Sucksby na jeden dzień – szukała schronienia u jednego ze
znajomych jej wuja, z zapamiętanego adresu. Mężczyzna w obawie o swoją reputację
odmawia jej pomocy, pokazując przy okazji, że cały czas miał świadomość, jak
ohydny był uprawiany przez starca proceder, w którym miło i wygodnie mu było
uczestniczyć. Wszyscy napotkani mężczyźni myślą tylko, jakby Maud wykorzystać –
obcy mężczyzna z dorożki oferujący pomoc, Dżentelmen, znajomi wuja. Pomaga jej
tylko homoseksualista Charles, zraniony do żywego okazanym mu przez Riversa
uczuciem.
Postaci kobiece w centrum
Podobało mi się to,
że to postaci kobiece mają pełną kontrolę nad powieścią. Najpierw Susan, a
potem Maud mają mozliwość opowiedzieć wydarzenia ze swojej perspektywy. Pomiędzy
panią a jej służącą wywiązuje się erotyczna relacja. Sue opowiada o niej
prosto, większość pozostawiając w cieniu, natomiast dobrze wykształcona przez
wuja Maud bez problemu znajduje odpowiednie słowa do opisania, co między nimi
zaszło. Mimo, że kobiety wzajemnie się oszukują, zaczyna je łączyć uczucie
gorące i prawdziwe. Ten wątek też jest nie do końca wiarygodny – każda z nich
sprzedała i zdradziła drugą. Każda z nich mogła przerwać toczący się spektakl,
ale w imię własnych interesów żadna tego nie zrobiła. Jak można po czymś takim
zaufać drugiej osobie?
Powieść Waters jest
napisana z dużym znawstwem epoki i jej realiów. W zasadzie naturalnym wyborem
po tej lekturze było sięgnięcie do twórczości Dickensa, którą proza pisarki
bardzo przypomina klimatem. Niemniej jednak przyjemność z książki psuły dwa
aspekty – mało dla mnie wiarygodna i zbyt zagmatwana fabuła, oraz ponura,
smutna, nieszczęśliwa atmosfera w książce. Dla mnie po Pod osłoną nocy, którą
uważam za majstersztyk, to spore rozczarowanie.
Moja ocena: 5/10.
Sarah Waters, Złodziejka
Prószyński i spółka
Warszawa 2007
Tłumaczenie: Magdalena Gawlik-Małkowska
Liczba stron: 464
ISBN: 978-83-7469-461-2
Gatunek: powieść obyczajowa
Delighted by The Night Watch,
I started a hunt for the loudest and best rated book by Waters, namely Fingersmith. It was the first book of this
year and it naturally pushed me towards the work of Dickens, but I must admit
that I was quite disappointed.
A fanciful plot (only spoilers!)
Susan Smith is Mrs. Sucksby's fosterling and her favorite. An older
woman pampers the girl and always treats her very tenderly. One day, a
Gentleman appears in their dark and narrow London house, offering Sue an
interesting position - to become Miss Lilly's maid as the former employee has
just left her position. However, Sue would have an additional task - to help
Gentleman to seduce a naive maid and obtain her fortune. The girl agrees,
undergoes a brief training and leaves for Briar to help with her friend's evil
plans.
Miss Maud Lilly is a specific person. She lives with her elderly uncle
in a huge estate, she is brought up basically without any company. Her uncle
passionately collects books on sex and has already collected some rare copies.
His friends come to him, and his young protégé reads all the dirty passages to
them. Unbeknownst to Sue, the conspiracy has a bottom line, and Miss Lilly also
wants to get out of the hated house at all costs. She pretends to be naive and
inexperienced, so Sue, who seems to be cheating to her mistress, is also deceived.
Maud Lilly and Mr. Rivers, the Gentleman, along with the lady’s faithful
maidservant, escape from Briar and get married in secret. The young wife
becomes dull, stops eating, becomes thin and in bas shape. She even gives her
dresses to her maid. Finally, the young husband decides to put his wife in the
hospital, but when the carriage pulls up to the place, Susan is introduced as
Maud and abandoned in this locked asylum.
However, this is not the last shocking twist. Maud goes to Mrs.
Sucksby's house, and the old woman looks after her with the same care that she
showed to Susan. Meanwhile, a former maid, now imprisoned in the hospital for
mentally ill, goes through some really shocking experience. However, her
background in thievery enables her to escape with the help of Charles, a boy
from the Briar estate who is in love with Richard Rivers. The couple reaches
Burroughs and rent a room across from Sue's "family" home. In the
end, the two girls meet again, but the course of this meeting will be dramatic.
Richard Rivers, Gentleman, is murdered and it remains unclear whether it was
Maud or Mrs. Sucksby that has committed the crime. The elderly woman is tried
for this murder and takes all the blame. It also turns out that Susan is actually
the daughter of an aristocratic family, the Lillys and Maud is the daughter of
a thief and murderer who had been hanged. Each of the girls learns this at a
separate time. After the dramatic events, the two return to Briar to look after
the abandoned mansion.
Dark Victorian England
The novel has a very heavy, almost suffocating atmosphere. It is
saturated with various smells and most often they are not pleasant - unwashed
bodies, rotten food, no sewage system. The rooms are stuffy and dark, usually
not ventilated, the windows are small and always closed. The mansion at Briar
is huge and cold, full of dust and empty rooms. The streets are covered with
mud and dirt. Waters has a PhD in Literature and specializes in the Victorian
novel, so she managed to convey the atmosphere of that time flawlessly.
On the other hand, while the plot of The
Night Watch seemed to me well thought out, credible, in a way subtle, here
the bumps and sudden twists in the plot discouraged me a lot. The first shock
was when Sue ended up in a mental asylum instead of Maud, in just 150 pages.
The book then funds two more of such turning points, but in some way it ceases
to be credible. The main characters begin to lose sense of their identity, and
thus - the reader also stops to believe them.
Erotic literature
An interesting solution is to place erotic literature almost in the
center of the novel. Mr. Lilly, Maud’s uncle, expertly collects books on erotic
topics and compiles a large inventory of them. A selfish and cruel old man
forces his niece to help him with his work and uses the little girl to read
profanity at his meetings with other elderly gentlemen. Gentlemen almost
literally drool at the sight of a still immature teenager and find perverse
pleasure in listening to her almost childlike voice calmly reading the texts
assigned to her. Maud hates her uncle's library and destroys selected volumes
before escaping from his house. She knows that her disappearance will be
meaningless to her guardian, but the destruction of the carefully protected
volumes will touch him alive.
Maud also managed to escape from Mrs. Sucksby's house (but just for one
day) - she sought refuge with one of her uncle's friends, from a remembered
address. The man, fearing for his reputation, refused to help her, showing that
all the time he had been aware of how hideous the old man's practices were, but
he felt ok abusing the teenage girl when it suited him. All the men Maud meets
think only of how can they can advantage of her - a stranger from a carriage
offering help, Richard Rivers, his uncle's friends. Only homosexual Charles helps
her, but also hoping to gain access to Gentleman.
The female figures in the center
I liked the fact that the female characters are speaking in the first
person. First Susan and then Maud have the opportunity to recount the events
from their perspective. An erotic relationship develops between the lady and
her maid. Sue recalls the event in simple words, leaving most of details in the
shadows, while well-educated in this matters Maud easily finds the right words
to describe what happened between them. Even though women deceive each other,
they begin to feel infatuated and drawn to each other. This thread is also not
entirely credible – they both sold and betrayed the other. Each of them could
interrupt the spectacle in progress, but in the name of their own interests,
none of them did. How can one trust another person after something like this?
Waters' novel is written with great knowledge of the era and its
realities. In fact, the natural choice after this reading was to refer to the
work of Dickens, as Waters’ prose closely resembles the atmosphere.
Nevertheless, the pleasure of the book was spoiled by two aspects - for me the
story is not credible and too confusing, and has too gloomy, sad and bitter
atmosphere. For me, after The Night Watch,
which I consider a masterpiece, it is quite a disappointment.
My rating: 5/10.
Author: Sarah Waters
Title: Fingersmith
Publishing House: Prószyński i spółka
Warsaw 2007
Translation: Magdalena
Gawlik-Małkowska
Number of pages: 464
ISBN: 978-83-7469-461-2
Genre: novel
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz