sobota, 29 maja 2021

F. Scott Fitzgerald, Ciekawy przypadek Benjamina Buttona i inne opowiadania (The Curious Case of Benjamin Button and Other Stories)

Ciekawy przepadek Benjamina Buttona to pierwsze z ośmiu opowiadań F. Scotta Fitzgeralda w tym zbiorze. Książka nie tylko ma mało zachęcającą oprawę, ale oszukuje również swoją objętością – wygląda na 120 stron, a ma ich 216. Tytułowy utwór został zekranizowany przez Davida Finchera w 2009, a ponieważ znam film, postanowiłam, poniewczasie, zapoznać się z inspirującym oryginałem.

Ciekawy przypadek Benjamina Buttona (The Curious Case of Benjamin Button)

Sądzę, że tej historii nie trzeba nikomu przedstawiać. Noworodek, który przychodzi na świat w skórze 70-letniego starca i wraz z upływem czasu młodnieje. Jego dramat polega na tym, że nie dopasowuje się do społeczeństwa, a tylko styka z nim na krótką chwilę. Co gorsze, rodzina uważa jego przypadłość za wynik jego wolnej woli i uporu, nie dostrzegając dramatyzmu sytuacji. Opowiadanie jest bardzo krótkie i mocno ironiczne, ekranizacja nadaje jej głębi (i ma niezapomnianą Cate Blanchett jako fascynującą żonę Beniamina).

O, Ruda Czarodziejko! (Oh Russet Witch!)

Merlin Grainger pracuje w niewielkiej księgarni, gdzie poznaje fascynującą go Karolinę, a właściwie Alicję Dare. Mężczyzna co rusz spotyka piękną kobietę, a ona, wiedząc, że mu się podoba, zawsze daje dla niego jakiś popis – a to wzbudza zachwyt jadąc powozem, co powoduje zator na drodze, a to tańczy na stole w restauracji, a to rzuca książkami w jego sklepie. Ostatnie spotkanie w jego już wtedy księgarni uświadamia mu, że miał szczęście na wyciągnięcie dłoni, ale zawsze bał się po nie sięgnąć, a teraz jest już za późno. „Rozgniewał opatrzność, opierając się zbyt wielu pokusom. Pozostało mu już tylko niebo, gdzie spotka tylko takich, co jak on nie wykorzystali ziemi” (s.69).

Bez namysłu... (Hot and Cold Blood)

Jim Mather to młody przedsiębiorca, który ma dobre serce i wciąż pomaga swoim bliższym i dalszym znajomym, często swoim kosztem. Żona stara się go uświadomić, że wiele osób go wykorzystuje, nie oddając mu pożyczonych pieniędzy. Gdy wspólnik odmawia mu pożyczki drobnej kwoty, potrzebnej na odbiór paczki od kuriera, Jim staje się twardy dla innych. W końcu odwiedza go pan Lacy, dawny przyjaciel jego ojca, i prosi o pomoc. Mężczyzna potrzebuje spłacić ostatnią część swego ubezpieczenia, ale nie ma pieniędzy. Jim odmawia mu pomocy, ale w drodze do domu sprawa nie daje mu spokoju. Nie ustępuje miejsca kobiecie w tramwaju, mimo, że czuje jej zmęczenie, i kobieta mdleje. W domu Mather sięga po telefon i dzwoni do pana Lacy, by zaoferować mu pomoc.

Cztery razy w gębę (The Four Fists)

Samuel Meredith cztery razy w życiu dostaje pięścią w twarz i za każdym razem uznaje zasadność wymierzonej mu kary. Najpierw dostaje od współlokatora Gilly’ego Hooda za zadzieranie nosa w internacie, za drugim razem od zmęczonego robotnika w tramwaju, któremu zwraca uwagę, by ustąpił miejsce młodej damie, za trzecim razem od męża kobiety, z którą romansuje. Za czwartym razem dostaje w twarz za próbę nieucziwego przejęcia ziemi od farmerów. Każdy z tych ciosów coś w nim zmienia. Za pierwszym razem zmienił się jego sposób bycia, za drugim przestał być despotycznym snobem, za trzecim – samolubem. Bohater potrafi przemyśleć swoje zachowanie i dostrzec rację przeciwnika, w skrajnym przypadku wyrażoną pięścią. „Samuel, pocierając podbródek, pragnie znów doznać owej wspaniałej jasności myśli i uzdrawiającego olśnienia, które zawsze przychodziło, gdy dostawał w gębę” (s. 105).

Tył wielbłąda (The Camel’s Back)

Perry Parkhurst, prawnik, udaje się na bal przebierańców przebrany za wielbłąda. Jako że strój jest dwuosobowy, zabiera ze sobą na bal szofera. Na imprezie spotyka swoją narzeczoną, Betty Medill, przebraną za zaklinaczkę węży. Para zwycięża w konkursie na najlepsze stroje i zawiera fikcyjne małżeństwo, ale dokumenty okazują się być prawdziwe. Przerażona dziewczyna nie chce uznać ślubu, a wtedy Perry mówi, że w takim razie – jako że wyszła za całego wielbląda, a nie tylko za jego przód, zrezygnuje ze swoich praw, a dziewczyna będzie się musiała dogadać z taksówkarzem. To zmienia optykę i narzeczeni się godzą.

Przybrzeżny pirat (The Off-shore Pilot)

Ardita Farnam, ciekawa świata 19-latka, zostaje porwana przez siedmiu piratów podczas rejsu. Ich dowódcą jest młody Curtis Carlyle i para się w sobie zakochuje. Gdy zostają schwytani na jaw wychodzi spisek młodzieńca – jest on młodzieńcem z Florydy, który tak bardzo się Ardicie podobał, a chciał poznać jej odważną naturę poza konwenansami życia towarzyskiego.

Śpiąca królewna (Gretchen’s Forty Winks)

Roger Halsey to młody ambitny pracownik agencji reklamowej, który usiłuje się dorobić. Mieszka z młodą żoną Gretchen i synkiem w skromnym domku i ma szansę w sześć tygodni ustawić swoją karierę zawodową. Musi zwodzić swoją żonę, która pragnie wystawnego życia, ale brakuje jej cierpliwości. W przeddzień oddania ważnego projektu Gretchen upiera się, by spotkać się z ich wspólnym znajomym, Georgem Tompkinsem, który zajmuje się projektowaniem wnętrz. George wcześniej długo rozwodzi się o zachowywaniu balansu pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Roger, który delikatnie mówiąc za Tompkinsem nie przepada, podaje żonie środek nasenny, i kobieta przesypia jeden pełny dzień. Okazuje się jednak, że jej spotkanie i tak nie doszłoby do skutku, gdyż projektant przeszedł załamanie nerwowe. Dbanie o balans w swoim życiu go wykończyło.

Zasadzki szczęścia (The Lees of Happiness)

Jeffrey Curtain, początkujący pisarz, i Roksana Curtain, tancerka, pobierają się i żyją na przedmieściach. Utrzymują się z opowiadań młodego męża, do czasu, gdy ten dostaje wylewu i wymaga stałej opieki. Małżeństwo odwiedza ich dawny znajomy, Harry Cromwell, sam nieszczęśliwie żonaty z Kitty, ale nie znajduje pocieszenia u Roksany. Gdy Jeffrey umiera po 11 latach wegetacji, również przyjaciele się rozstają, chociaż mogli zostać parą. „Gdy żegnali się, podając sobie ręce, księżyc świecił dość jasno, by mogli dostrzec – jedno w oczach drugiego – bezmierną życzliwość” (s. 216).

Zawsze lubiłam opowiadania – świat zamknięty w kilkudziesięciu stronach. Tomik Fitzgeralda szczególnie mnie nie zachwycił i gdyby nie moje notatki, pewnie niedługo nic bym z niego nie pamiętała. To, co mi się podobało, to znakomicie oddany klimat epoki jazzu. Część opowiadań jest szalona, nieprawdopodobna, a wydarzenia dzieją się podczas balu czy luksusowego rejsu. W wielu jednak widać ciężko pracujących na swój sukces ludzi i ich wysiłek oraz postawy moralne. Jest tu radość życia i zabawa, jest też ciężka praca. Fitzgerald często pisze mocno ironicznie, z dystansem do swoich bohaterów, ale w niedługich utworach bardzo dobrze udaje mu się ich uchwycić.

Przyznam szczerze, że choć czytałam Wielkiego Gatsbiego co najmniej dwa razy, nigdy ni mogłam w pełni pojąć popularności ani fenomenu tej książki. Sądzę, że z tym zbiorem opowiadań będzie podobnie.

Moja ocena: 5/10.

 

F. Scott Fitzgerald, Ciekawy przypadek Benjamina Buttona i inne opowiadania

Wydawnictwo Amber

Warszawa 2009

Tłumaczenie: Ariadna Demkowska-Bohdziewicz

Liczba stron: 216

ISBN: 978-83-241-3273-7

 

 

The Curious Case of Benjamin Button is the first of eight stories by F. Scott Fitzgerald in this collection. Not only does the book have an unappealing cover, but it also cheats by its size - it looks like 120 pages, but in reality has 216. The title track was adapted by David Fincher in 2009, and since I know the film, I decided to check out the inspiring original.

The Curious Case of Benjamin Button

I don't think this story needs an introduction to anyone. A newborn baby is born in the skin of a 70-year-old man and becomes younger as the time passes. His tragedy is that he doesn't adapt to society, but only comes into contact with it for a short while. Worse, the family considers his condition to be the result of his free will and stubbornness, failing to see the drama of the situation. The story is very short and highly ironic, the filming gives it depth (and has the unforgettable Cate Blanchett as Benjamin's fascinating wife).

Oh Russet Witch!

Merlin Grainger works in a small bookstore, where he meets Karolina, or rather Alicja Dare, a fascinating woman. He meets the beautiful woman every now and then, and she, knowing that he observes her keenly, always gives a show for him – either by arousing admiration while driving a carriage and causing a traffic jam, or by dancing on a restaurant table, or by throwing books around in the bookshop where he works. The last meeting takes place in the bookstore Grainger owns, and the man realizes that he had luck at the hand’s reach, but he was always too afraid to make a move, and now it is too late. “He had angered Providence by resisting too many temptations. There was nothing left but heaven, where he would meet only those who, like him, have wasted earth” (p. 69).

Hot and Cold Blood

Jim Mather is a young entrepreneur who has a good heart and continues to help his close and distant friends, often at his own expense. His wife tries to make him realize that many people are using him without returning the money they lent from him. When a business partner refuses him a loan for a small amount to collect a package from the courier, Jim becomes tough on others. Eventually, Mr. Lacy, an old friend of his father's, visits him and asks for help. The man needs to pay off the last part of his insurance, but has no money. Jim refuses to help him, but on the way home the matter bothers him. She does not give way to the woman on the tram, even though he can see how tired she is, and the woman faints. At home, Mather reaches for the phone and calls Mr. Lacy to offer him help.

The Four Fists

Samuel Meredith gets punched in the face four times in his life, and each time he accepts the punishment he has received. First she gets beaten by his roommate Gilly Hood for sticking his nose up in the air in a boarding school, the second time from a tired worker in a streetcar whom he told to give his seat to a young lady, the third time from the husband of the woman he is having an affair with. The fourth time he gets punched in the face for trying to unfairly seize some land from the farmers. Each of these blows changes something in him. The first time it is his behavior, the second time he ceased to be a despotic snob, the third time – be stopped being selfish. The hero is able to rethink his actions and see that opponent is right, and sometimes this is expressed with fist. “Samuel, rubbing his chin, longs to experience that wonderful clarity of thought and healing illumination that always came when he was hit on the face” (p. 105).

The Camel's Back

Perry Parkhurst, a lawyer, goes to a fancy dress party dressed as a camel. As the outfit is made for two, she takes a chauffeur with him. At the party, he meets his fiancée, Betty Medill, disguised as a snake charmer. The couple wins the competition for the best outfits and enter into a fictitious marriage, but the documents turn out to be real. The terrified girl refuses to accept the wedding, and then Perry says that in that case - as she was married to the entire camel, and not just its front, he will give up his rights and the girl will have to get along with the taxi driver. This changes the optics and the bride and groom reconcile.

The Off-shore Pilot

Ardita Farnam, a 19-year-old girl curious about the world, is kidnapped by seven pirates during a voyage. Their commander is a young Curtis Carlyle and the couple falls in love with each other. When they are caught, the young man's plot comes to light - he is a young man from Florida who liked Ardita so much, and he wanted to know her brave nature away from the conventions of social life.

Gretchen's Forty Winks

Roger Halsey is a young, ambitious advertising agency employee who is trying to earn his living. He lives with his young wife Gretchen and his son in a modest house and has a chance to set up his professional career in six weeks. He must deceive his wife, who wants a lavish life but lacks patience. On the eve of the handing over of an important project, Gretchen insists on meeting their mutual friend, George Tompkins, who works in interior design. George previously had a long talk about work-life balance. Roger, who, to put it mildly, does not like Tompkins, gives his wife a sleeping drug, and the woman sleeps one full day. It turns out, however, that her meeting would not have happened anyway, because the designer had a nervous breakdown. Caring for the balance in his life had exhausted him.

The Lees of Happiness

Jeffrey Curtain, an aspiring writer, and Roxana Curtain, a dancer, get married and live in the suburbs. They live off the young husband's stories until he has a stroke and requires constant care. The couple is visited by an old acquaintance, Harry Cromwell, who is unhappily married to Kitty, but Roxana is not interested in any relation. When Jeffrey dies after 11 years of vegetation, the friends also part ways, even though they may have become a couple. "When they said goodbye, shaking hands, the moon shone bright enough for them to see - one in the eyes of the other - immeasurable kindness" (p. 216).

I have always liked short stories - the world closed in several dozen pages. Fitzgerald's tome did not impress me in particular, and if it had not been for my notes, I would probably not remember anything of it soon. What I liked was the great atmosphere of the jazz era. Some of the stories are crazy, unbelievable, and the events take place during a ball or a luxury cruise. In many, however, you can see people working hard for their success, their efforts and moral attitudes. There is joy in life and fun, and there is also hard work. Fitzgerald often writes ironically, with a distance to his characters, but he manages to capture them very well in short pieces.

I honestly admit that although I have read The Great Gatsby at least twice, I have never fully understood the popularity or the phenomenon of this book. I believe that this collection of short stories will be similar.

My rating: 5/10.

 

Author: F. Scott Fitzgerald

Title: The Curious Case of Benjamin Button and Other Stories

Publishing House: Amber

Warsaw 2009

Translation: Ariadna Demkowska-Bohdziewicz

Number of pages: 216

ISBN: 978-83-241-3273-7

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz