Nadgorliwy kutasina
Zdarzyło Wam się
kiedyś czytać książkę tak wciągającą, że nie mogliście przestać o niej myśleć?
Taką, z której zaplanowanych do przeczytania pięćdziesięciu stron nagle zrobiło
się ponad trzysta? A z jedenastej wieczorem druga nad ranem? Takie właśnie jest
Lśnienie Stephena Kinga. Ani autora,
ani legendarnego już tytułu nie trzeba nikomu szczególnie przedstawiać, skupię
się zatem na portecie szaleństwa i na różnicach z filmem Stanley’a Kublicka o
tym samym tytule.
Jak narasta szaleństwo
Napisana w 1977
roku, a zekranizowana w 1980 roku powieść opowiada przygnębiającą hitorię
rodziny Torrance. Głową rodziny jest Jack, początkujący pisarz i alkoholik.
Mężczyzna stracił pracę w szkole, w której uczył, po pobiciu jednego ze swoich
uczniów. Gdy wraz z przyjacielem, Alem, prawie zabili rowerzystę, obaj
mężczyźni odstawiają alkohol, choć Jack ma nadal problem z opanowaniem agresji.
Żoną Jacka jest Winifred, czyli Wendy, mająca za sobą trudne dzieciństwo i
jeszcze trudniejszą relację z matką. Dla niej punktem zwrotnym jest moment,
kiedy jej mąż w napadzie szału łamie rękę ich niespełna trzyletniemu synkowi,
Danniemu. Kobieta nigdy nie będzie w stanie zapomnieć tego wydarzenia i położy
się ono cieniem na ich małżeństwie. Ostatnim bohaterem i członkiem rodziny jest
obecnie prawie 6-cio letni Danny, chłopiec obdarzony wyjątkową wrażliwością i
umiejętnością jasnowidzenia. Dziecko potrafi czytać w myślach, przewidzieć
przyszłość, widzi duchy i ofiary dawnych przestępstw i morderstw. Niestety, dla
niego warstwa nadnaturalna jest tak samo realna jak rzeczywistość, a duchy mogą
wyrządzać mu krzywdę.
Jack, postawiony
pod ścianą, przyjmuje posadę zimowego stóża w ogromnym hotelu Panorama wysoko w
górach. Miejsce ma trzy piętra, piwnicę i strych, a mężczyzna jest odpowiedzialny
za pilnowanie przestarzałego pieca i ogrzewanie poszczególnych skrzydeł na
zmianę. W maju jego zlecenie ma się skończyć, ale po obfitych opadach śniegu
hotel jest odcięty od świata, a rodzina uwięziona w środku wraz z
prześladującymi ich demonami.
Pisarz, jako znakomity
obserwator ludzkiej natury, stopniowo przeistacza Jacka w psychopatycznego
mordercę. Pragnienie alkoholu, choć wciąż kontrolowane przez mężczyznę, napada
go stale. Dodatkowo wybuchowa natura i kłopoty z opanowaniem agresjii,
wyimaginowane pretensje ze strony żony, podejrzenie, że chce skłócić z nim
syna, a wreszcie narastająca obsesja dotycząca hotelu i jego historii, wraz z
mściwą naturą dawnego nauczyciela doprowadzają go do szaleństwa.
King jest mistrzem
budowania napięcia. Ogromny, pusty hotel, rezonujący wyciem wichrów i
skrzypieniem starych ścian to miejsce dość przerażające. Dodatkowo, Jack
zaczyna odkrywać mrożące krew w żyłach historie, które wydarzyły się w tym
miejscu – morderstwa, samobójstwa, nieszczęścia. Jeśli krążą po nim duchy, a później również
niezrównoważony ojciec, to czytelnikowi chodzą ciarki po plecach, a książka po
prostu nie daje się odłożyć.
Adaptacja Kubricka
Film widziałam
kiedyś, jeszcze w liceum, i zrobił na mnie ogromne wrażenie. Niedawno oglądałam
go po raz drugi, więc sięgnięcie po książkę było tylko kwestią czasu. Taka
kolejność sprawiła, że Jack zawsze będzie miał dla mnie twarz Jacka Nicholsona,
a Wendy – Shelley Duvall, a Danny – Danniego Lloyda. Do tej pory byłam
przekonana, że adaptacja jest dość wierna, jest jednak sporo różnic. Książka
pozwala nam poznać przeszłość Jacka dość dokładnie, tak samo jak treść jego
dotychczasowych utworów. W filmie Kubricka ma to mniejsze znaczenie.
Czarnoskóry kucharz Dick Halloran w książce zostanie tylko ciężko ranny, w
filmie natomiast ginie. W dziele Kubricka zmieniony został wątek żywopłotów –
tu były one labiryntem, w książce Jack przystrzygał je w kształty zwierząt, które
atakowały mieszkańców hotelu. Książka ma też więcej pomordowanych w hotelu
ofiar, film stawia bardzo duży nacisk na poprzedniego dozorcę, Grady’ego, który
zamordował żonę i swoje dwie córki. Sceny krwi wylewającej się z windy i
zatapiającej hotelowe korytarze należy do klasyki gatunku. W książce
nieszczęsny dozorca bardziej szepcze do ucha nieszczęsnemu następcy, ale jego
tragedia jest tylko wzmiankowana.
Najważniejszą
różnicą jest nacisk na efekty paranormalne. Film daje się zinterpetować jako
portet szaleństwa w miejscu ze złą aurą, stoi na granicy realności i udziału
paranormalnego świata. Książka idzie całkowicie w stronę duchów i upiorów, a
Jack przestaje być ojcem Danniego, stając się tylko usobieniem zła. Chłopiec
wie, że w jego postaci ginie całe nagromadzone hotelowe zło,a nie jego
faktyczny ojciec. Tamten odszedł już dużo wcześniej.
Połączenie książki
i filmu Kubricka stanowi dla mnie doskonałe połączenie. Napięcie w obu dziełach
jest niesamowite i mimo różnic w podkreślaniu różnych apektów tej historii, oba
są dla mnie wybitne. Obawiam się jednak, że film bardziej mnie urzeka (pewnie
ze względu na to, że widziałam go jako pierwszego, a w młodym wieku naprawdę
wcisnął mnie w fotel). Książka jest również znakomita, choć po kilkuset
stronach delikatnie zwalnia, przez co straciłam początkowy impakt lektury. Jednak
na wakacje (byle nie w opuszczonym hotelu) będzie jak znalazł!
Moja ocena: 9/10.
Stephen King, Lśnienie
Wydawnictwo: Prószyński i spółka, Warszawa 2016
Tłumaczenie: Zofia Zinserling
Liczba stron: 544
ISBN: 978-83-8069-442-2
Gatunek: thriller/horror
Officious little prick
Have you ever read a book so
addictive that you couldn't stop thinking about it? One of which fifty pages to
read suddenly became more than three hundred? And 11pm suddenly turns into 2am?
This is what Stephen King's The Shining
is all about. Neither the author nor the legendary title needs any special
introduction, so I will focus on the portrait of madness and on the differences
with Stanley Kublicek's film of the same title (with which King wasn’t
satisfied).
The portrait of madness
Written in 1977 and screened in
1980, the novel tells the depressing story of the Torrances. The head of the
family is Jack, an aspiring writer and alcoholic. The man lost his job as a
teacher at school after beating one of his students. After he and his friend Al
nearly kill the cyclist, both men quit drinking, although Jack still had
trouble controlling his aggression. Jack's wife is Winifred, or Wendy, who has
had a difficult childhood and an even more difficult relationship with her
mother. For her, the turning point is the moment when her husband, in a fit of
rage, breaks the arm of their nearly three-year-old son, Danny. A woman will
never forget this event and it will cast a shadow over their marriage. The last
hero and family member is now almost 6-year-old Danny, a boy endowed with
exceptional sensitivity and shining. This means that he can read minds, predict
the future, see the ghosts and victims of past crimes and murders. Unfortunately,
for him the supernatural layer is as real as the normal world, and the spirits
can harm him.
Jack, left with no other choice,
accepts a job as a winter janitor at the enormous Overlook Hotel high in the
mountains. The place has three floors, a basement and an attic, and the man is
responsible for keeping the old stove running and taking turns heating the
individual wings. His commission is expected to end in May, however after heavy
snowfall, the hotel is cut off from the rest of the world and the family
trapped inside along with the demons that haunt them. They will not make it
till May…
The writer, as an excellent
observer of human nature, gradually transforms Jack into a psychopathic
murderer. The craving for alcohol, though still controlled by the man, attacks
him constantly. In addition, the explosive nature and problems with controlling
aggression, imaginary complaints from his wife, the suspicion that she wants to
set his son against him, and finally the growing obsession with the hotel and
its history, along with the vengeful nature of the former teacher, drive him
mad.
King is a master of building tension.
The huge, empty hotel, resonating with the howling of the winds and the
squeaking of old walls, is quite a scary place. Additionally, Jack begins to
discover chilling stories that happened in this place - murders, suicides,
misfortunes. If there are ghosts around him, and later also an unbalanced
father, the reader's feels shiver down the spine, and the book simply cannot be
put down.
Kubrick’s adaptation
I saw the movie once, while still in high school, and it made a great impression on me. Recently I watched it for the second time, so reaching for the book was only a matter of time. This sequence made Jack have the Nicholson's face, Wendy to have Shelley Duvall's face, and Danny's Dannie Lloyd's face. Until now, I was convinced that the adaptation is quite faithful, but there are many differences. The book allows us to get to know Jack's past quite thoroughly, as well as the content of his previous works. In Kubrick's film, it matters less. Black chef Dick Halloran in the book will only be seriously injured, while in the film he will die. In Kubrick's work, the shape of the hedges was changed - here they were a labyrinth, in the book Jack trimmed them into shapes of animals that attacked the hotel residents. The book also has more victims murdered in the hotel, while the film puts a lot of emphasis on the previous caretaker, Grady, who murdered his wife and his two daughters. The scenes of the blood pouring from the elevator and flooding the hotel corridors belong to the classics of the movie genre. In the book, the hapless caretaker whispers more in the ear of his unfortunate successor, but his tragedy is only mentioned.
The most important difference is the emphasis on paranormal effects. The film can be interpreted as a portrait of madness in a place with a bad aura, it stands on the verge of reality and the participation of the paranormal world. The book goes completely towards ghosts and ghouls, and Jack ceases to be Dannie's father, becoming nothing but evil. The boy knows that in his figure all the accumulated hotel evil is accumulated and later killed, and not his actual father. The other had passed away much earlier.
The combination of Kubrick's film and King’s book is the perfect match for me. The tension in both works is amazing, and despite the differences in emphasizing different aspects of the story, both are outstanding. However, I'm afraid that the movie captivates me more (probably because I saw it first, and at a young age it really made a lasting impression on me). The book is also excellent, although after a few hundred pages it slows down slightly, which means that I lost the initial impact of reading. However, for a vacation (but not in an abandoned hotel) it will be perfect!
My rating: 9/10.
Author: Stephen King
Title: The Shining
Publishing House: Prószyński i Spółka, Warsaw 2016
Translation: Sophia Zinserling
Number of pages: 544
ISBN: 978-83-8069-442-2
Genre: thriller / horror
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz