Powieść otwarta na interpretacje
Kronika ptaka nakręcacza
to pierwsza książka Harukiego Murakami, jaką przeczytałam. Zabrałam ją ze sobą
do Japonii, by czytać ją w „środowisku naturalnym”. Dzięki niej wdawałam się w
krótkie rozmowy ze współpasażerami shinkansenów i najczęściej spotykałam z
zachwytami nad tą pozycją i resztą twórczości popularnego japońskiego pisarza.
Japoński fenomen
Haruki Murakami to jeden z
najpoczytniejszych światowych pisarzy, rokrocznie wymieniany jako jeden z
kandydatów do literackiej Nagrody Nobla. Urodzony w 1949 roku w Kioto, przez
kilka lat prowadził niewielki bar, po czym zaczął pisać. Obecnie (2024) jest
autorem 15 powieści i co najmniej 6 zbiorów opowiadań, a jego twórczość została
przetłumaczona na 50 języków i sprzedana w milionach egzemplarzy.
Skomplikowane relacje
Kronika ptaka nakręcacza
to historia Toru Okady, męża Kumiko, pracownika w prawniczej korporacji, który
utyka w martwym punkcie w swoim życiu. Praca nie daje mu radości, wiec za zgodą
swojej żony z niej rezygnuje i zajmuje się domem i kotem Noboru. Wraz ze
zniknięciem zwierzaka zaczyna się trudny okres – Kumiko coraz później wraca z
pracy, aż wreszcie całkowicie znika. Okada nawiązuje znajomość z mieszkającą
niedaleko nastolatką May Kasaharą, która czasowo porzuciła swoją edukację po
tragicznym wypadku motocyklowym, w którym zginął jej chłopak, i pracuje dla
wytwórców peruk. Mieszka też niedaleko opuszczonego domu rodziny Miyawaki, do
którego zapuszcza się i Okada w poszukiwaniu swojego kota. Na terenie posesji
znajduje się studnia, w dół której schodzi główny bohater po wysłuchaniu
historii starszego mężczyzny, przyjaciela rodziny, porucznika Mamiyi. Kilka dni
spędzonych na dnie studni, w całkowitej ciemności, zmieni życie Toru, naznaczy
go fizycznie (duże znamię na policzku) i sprawi, że mężczyzna będzie umiał
przenikać do innych światów, tym razem w poszukiwaniu żony. Jest bowiem
przekonany, że za jej zniknięciem stoi podły i ambitny brat Kumiko, Noboru
Wataya.
Japoński realizm magiczny
Jeśli ktoś szuka w książce
żelaznej logiki i podążania za prawami fizyki, tu ich nie znajdzie. Murakami
chętnie sięga po realizm magiczny, buduje alternatywne, oniryczne światy,
niczym z powieści Ismaila Kadare Pałac snów. Świat realny i świat
wyśniony przenikają się sprawiając, że po przeczytaniu książki mniej rzeczy
bierze się za pewnik. Autor nie boi się też opisów wręcz turpistycznych. Opisując
epizod wojny japońsko-rosyjskiej, w wyjątkowo realistyczny sposób pokazuje
obdzieranie człowieka ze skóry. Tu z kolei w szranki może z nim stawać Richard
Flanagan ze Ścieżkami Północy i opisami okrucieństw II wojny światowej.
Walka dobra ze złem
Z jednej strony Kronika ptaka
nakręcacza jest późnym Bildungsroman, z Toru Okadą przechodzącym
skomplikowaną przemianę, momentami niezrozumiałą dla niego samego. Z biernego,
posłusznego innym chłopca na posyłki staje się aktywnym inicjatorem wielu
działań, nie ustępującym w poszukiwaniach swojej żony i w pewien sposób
nieustraszenie usiłującym ją odnaleźć. Kiedy w końcu przeciwstawia się złu pod
postacią Noboru Watayi i atakuje go w hotelu ze snu, Okada gwałtownie dorasta,
pokonuje swoje strachy i wyzwala żonę z niewoli. Można też pokusić się o
stwierdzenie, że walka Toru Okady z Noboru Watayą symbolizuje walkę dobra ze
złem. Okada jest w wielu przypadkach naiwny, ślepy, zagubiony, ale jednak
instynktownie wyczuwa wielkie zło w postaci Watayi, który z kolei wiecznie się
zmienia, transformuje, ukrywa prawdziwe oblicze i poglądy, skupia na czynieniu
krzywdy innym. Choć publiczność go kocha, Okada wyczuwa pustkę pod jego maską,
a donos Krety Kano o gwałcie, którego dokonał na niej Wataya, wzmianki Kumiko o
jego niezdrowych seksualnych zainteresowaniach sprawiają, że polityk staje się istnym
wcieleniem zła, które trzeba zniszczyć.
Słabość i siła kobiet
Postać Kumiko niesie w sobie
smutek nieprzepracowanych traum z dzieciństwa. Jej starsza siostra popełniła
samobójstwo, a Murakami sugeruje niezdrowe seksualne zainteresowanie młodszego
brata dziewczyną. Kumiko nie miała jak poradzić sobie ze stratą, siostra była
dla niej wsparciem po rozłące z rodzicami z czasów dzieciństwa. Pewne
odzwierciedlenie tej sytuacji znajduje się w historii sióstr Kano. Malta i
Kreta są jasnowidzkami, pracującymi nad swoją intuicją i związkami z wodą,
które najpierw pomagają Okadzie w poszukiwaniu kota, a potem żony. Jedna z sióstr
zarabiała na życie jako prostytutka, seks był dla niej remedium na ból i
obojętność wobec świata.
Proza wielopoziomowa
Powieść Murakamiego do
najłatwiejszych nie należy, rozwija się na wielu poziomach czy też w wielu
światach przedstawionych, a celowości istnienia niektórych bohaterów próżno
szukać. Siostry Kano będą stanowiły taką samą zagadkę, jak Gałka i Cynamon
Akasaka, którzy oferują Okadzie pracę po jego wstępnej przemianie i pojawieniu
się znamienia. Wydaje się, że mąż Kumiko w jakiś duchowy sposób rozwiązuje
supły w psychikach swoich klientek, chociaż równie dobrze może z nimi po prostu
sypiać – ciężko powiedzieć. Najważniejsze, że głównemu bohaterowi udało się
przejąć stery nad swoim życiem, stawić czoła największemu wrogowi (choć, co
znamienne, Okada zabija Watayę tylko w świecie onirycznym, w rzeczywistym robi
to Kumiko i idzie za to do więzienia) i uwolnić żonę w alternatywnej
rzeczywistości. Być może dzięki temu ona z kolei może stawić czoła swojemu
oprawcy z dzieciństwa. Sądzę, że każdy czytelnik doda swoją cegiełkę do tej
karkołomnej interpretacji i dostrzeże inny element, który mi umknął.
Moja ocena: 8/10.
Haruki Murakami, Kronika ptaka nakręcacza
Tłumaczenie: Anna Zielińska-Elliott
Wydawnictwo: Muza, Warszawa 2013
Liczba stron: 672
ISBN: 978-83-7758-507-8
******************************************************************************
The novel open to interpretation
The Wind-Up
Bird Chronicle is the first book I have read by Haruki Murakami. I took it with
me to Japan to read it in a "natural environment." Thanks to it, I
engaged in short conversations with fellow shinkansen passengers and most often
met with admiration for this book and the rest of the works of the popular
Japanese writer.
A Japanese
phenomenon
Haruki Murakami
is one of the world's most widely read writers, every year listed as one of the
candidates for the Nobel Prize in Literature. Born in Kyoto in 1949, he ran a
small bar for several years before starting to write. Currently (2024) he is
the author of 15 novels and at least 6 short story collections, and his work
has been translated into 50 languages and
sold millions of copies.
Complicated relationships
The Wind-Up
Bird Chronicle is the story of Toru Okada, Kumiko's husband, an employee in a
legal corporation, who is stuck at a dead end in his life. He doesn't enjoy his
job, so with his wife's consent, he gives up and takes care of the house and
his cat, Noboru. With the disappearance of the pet, a difficult period begins -
Kumiko returns from work later and later, until she finally disappears
completely. Okada meets a nearby teenager, May Kasahara, who temporarily
abandoned her education after a tragic motorcycle accident that killed her
boyfriend and works for a wig maker. He also lives near the abandoned house of
the Miyawaki family, where Okada goes in search of his cat. There is a well on the
property, down which the main character goes down after hearing the story of an
elderly man, a family friend, Lieutenant Mamiya. A few days spent at the bottom
of a well, in complete darkness, will change Toru's life, mark him physically
(a large mark on his cheek) and make him able to penetrate other worlds, this time
in search of a wife. He is convinced that Kumiko's mean and ambitious brother,
Noboru Wataya, is behind her disappearance.
Japanese magical realism
If someone is
looking for iron logic and following the laws of physics in a book, they will
not find it here. Murakami eagerly uses magical realism and builds alternative,
oneiric worlds, like in Ismail Kadare's novel The Palace of Dreams. The real
world and the dream world intertwine, making you take fewer things for granted
after reading the book. The author is not afraid of downright turpistic
descriptions. Describing an episode of the Japanese-Russian war, he shows the
flaying of a man in an exceptionally realistic way. Here, in turn, Richard
Flanagan may compete with him with Paths of the North and descriptions of the
atrocities of World War II.
The struggle
between good and evil
On the one
hand, The Wind-Up Bird Chronicle is a late Bildungsroman, with Toru Okada
undergoing a complex transformation, at times incomprehensible to himself. From
a passive errand boy, obedient to others, he becomes an active initiator of
many activities, persistent in searching for his wife and, in a way, fearlessly
trying to find her. When he finally stands up to evil in the form of Noboru
Wataya and attacks him in the dream hotel, Okada grows up rapidly, overcomes
his fears and frees his wife from captivity. You can also be tempted to say
that the fight between Toru Okada and Noboru Wataya symbolizes the fight
between good and evil. Okada is in many cases naive, blind and lost, but he
instinctively senses great evil in the form of Wataya, who in turn is
constantly changing, transforming, hiding his true face and views, focusing on
harming others. Although the audience loves him, Okada senses the emptiness
beneath his mask, and Kreta Kano's denunciation of Wataya's rape of her and
Kumiko's mentions of his unhealthy sexual interests turn the politician into a
veritable embodiment of evil that must be destroyed.
The weakness and strength of women
The character
of Kumiko carries the sadness of unresolved childhood traumas. Her older sister
committed suicide, and Murakami suggests her younger brother's unhealthy sexual
interest in the girl. Kumiko had no way to cope with the loss, her sister was
her support after being separated from her childhood parents. Some reflection
of this situation can be found in the story of the Kano sisters. Malta and
Crete are clairvoyants working on their intuition and connections with water,
who first help Okada search for his cat and then his wife. One of the sisters
earned her living as a prostitute; for her, sex was a remedy for pain and
indifference to the world.
Multi-level
prose
Murakami's
novel is not the easiest one, it develops on many levels or in many worlds
presented, and the purpose of the existence of some characters is nowhere to be
found. The Kano sisters will be as much of a mystery as Knob and Cinnamon
Akasaka, who offer Okada a job after his initial transformation and the
appearance of the birthmark. Kumiko's husband seems to be somehow spiritually
unraveling the knots in his clients' minds, although he may as well just be
sleeping with them - it's hard to say. The most important thing is that the
main character managed to take control of his life, face his greatest enemy
(although, significantly, Okada kills Wataya only in the oneiric world, in the
real one Kumiko does it and goes to prison for it) and free his wife in the
alternative reality. Perhaps this will allow her, in turn, to face her
childhood abuser. I think that each reader will add their contribution to this
breakneck interpretation and will notice another element that I had missed.
My rating:
8/10.
Author: Haruki Murakami
Title: The Wind-Up Bird Chronicle
Publishing House: Muza, Warsaw 2013
Translation: Anna Zielińska-Elliott
Number of pages: 672
ISBN: 978-83-7758-507-8
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz