Nie wiem, czego się spodziewałam,
ale na pewno czegoś więcej. Krótki - bo zaledwie 48-stronicowy - komiks
autorstwa Virginie Greiner z bardzo dobrymi ilustracjami Daphné Collignon opowiada
o przełomowym momencie z życiu artystki Tamary Łempickiej, kiedy wraz z mężem i
córką uciekła z ogarniętej rewolucją bolszewicką Rosji do Paryża. Książka jest
uzupełniona krótką notką biograficzną autorstwa Dimitri Joannidèsa. Komiks jest
ładny, utrzymany w stonowanej tonacji brązów i szarości, jakby osnuty patyną
czasu. Ale to lektura na co najwyżej godzinę, może mniej, i raczej tylko na
raz.
Dla sztuki trzeba być gotową
na wszystko
Komiks skupia się na dwóch
ważnych momentach w życiu Łempickiej - rozkwicie jej kariery w Paryżu,
związanym z bujnym życiem towarzyskim, bywaniem w socjecie, płynącymi szeroko
zamówieniami na portrety i poszukiwaniem idealnej modelki, pożądanie do której
da się przelać na płótno, i wynikającym z tego rozpadzie małżeństwa z hrabią
Tadeuszem Łempickim. Podczas gdy artystka rzuciła się w bujny wir życia
towarzyskiego, skupiła na rozwijaniu swojego talentu i poszukiwaniu swojej
artystycznej drogi, jej mąż pozostał duchem w nieistniejącej już carskiej
Rosji, a smutki topił w alkoholu. Łempicka pokazana jest jako kobieta ambitna,
wyzwolona, świadoma siebie i swojej artystycznej drogi, jak i związanych z nią
wymagań i wyrzeczeń. Kobieta zainteresowana nowymi doznaniami, tak z
mężczyznami, jak i z kobietami. Sama odpowiada na zarzuty swojego męża, że
gdyby była mężczyzną, jej zachowanie nie gorszyłoby nikogo.
Totalny poryw artystycznego
pożądania
Komiks w dość oszczędny sposób
pokazuje twórczość Łempickiej - pokazana jest geneza powstawania płótna Piękna
Rafaela (1927) oraz kilka płócien w części biograficznej. Dużo jest więc o
twórczości i sztuce oraz jej dominującej roli w życiu artystki, ale samej
sztuki już stosunkowo niewiele. A szkoda. Chyba to jest największy mój zarzut
pod adresem tej książki. Sama fabuła napisana jest bardzo starannie, ze
skupieniem na pokazaniu realiów epoki, znajomości artystki z ważnymi
osobistościami tego czasu (m.in. André Gide, profesor Lhote), bujnym życiem
nocnym Paryża i wydawanymi przez Łempicką wystawnymi przyjęciami. Jednak nie
porwała mnie, bo Łempickiej-artystki było w nim za mało.
Moja ocena: 5/10.
Virginie
Greiner, Daphné Collignon, Tamara Łempicka
Wydawnictwo
Marginesy
Warszawa
2019
Tłumaczenie:
Paweł Łapiński
Liczba
stron: 56
ISBN:
978-83-66335-49-3
____________________________________________________________________________
I don't know what I’ve expected,
but certainly something more. A short - only 48-page - comic book by Virgina
Greiner with very good illustrations by Daphné Collignon tells the story of a
breakthrough in the life of the artist Tamara Łempicka, when she, with her
husband and daughter, escaped from the Bolshevik revolution of Russia to Paris.
The book is supplemented with a short biographical note by Dimitri Joannidès.
The comic is well-drawn, in a subdued tone of browns and gray, as if wrapped in
a patina of time. But it makes a reading for at most an hour, maybe less, and
rather only once.
The comic book focuses on two
important moments in Łempicka's life - the flourishing of her career in Paris,
associated with lush social life, being in society, wide desire for her
portraits and the search for the perfect model, the desire for whom can be
poured onto the canvas, and the resulting breakdown of marriage with Count
Tadeusz Łempicki. While the artist threw herself into the lush vortex of social
life, she focused on developing her talent and searching for her artistic path,
her husband’s spirit remained in the now non-existent Tsarist Russia, and the
man has drowned his sorrows in alcohol. Łempicka is shown as an ambitious,
liberated woman, aware of herself and her artistic path, as well as the
requirements and sacrifices associated with her. A woman interested in new
experiences, both with men and women. She answers her husband's accusations with
an argument that if she was a man her behavior would not be shocking at all.
A powerful tide of artistic
desire
The comic in a rather sparse way
shows Łempicka's work - the genesis of the creation of the canvas The
Beautiful Raphaela (1927) and several other works od are in the
biographical part are shown. So, there is a lot about creativity and art and
its dominant role in the artist's life, but art itself is relatively sparse.
It's a pity. I think this is my biggest complaint about this book. The plot
itself is written very carefully, with strong focus on showing the realities of
the era, the artist's acquaintance with important personalities of the time
(including André Gide, Professor Lhote), the lush nightlife of Paris and lavish
parties issued by Łempicka. However, I am not convinced by the book nd feel the
strong urge to grab a proper album with Łempicka’s works.
My rating: 5/10.
Authors: Virginie
Greiner, Daphné Collignon
Title: Tamara
de Lempicka
Publishing
House: Marginsy
Warsaw 2019
Translation:
Paweł Łapiński
Number of
pages: 56
ISBN:
978-83-66335-49-3
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz