sobota, 23 września 2023

Rene Karabasz, Zanim dojrzeją granaty (Ostajnica)

Dom jest tam, gdzie ci obcięto skrzydła

Usłyszałam fragment powieści Rene Karabasz Zanim dojrzeją granaty podczas Europejskiej Nocy Literatury w znakomitej, hipnotyzującej wręcz interpretacji Justyny Wasilewskiej. W zasadzie był to wybór fragmentów, który zarysowywał ciekawą, smutną historię, opowiadaną poetyckim językiem. Wypożyczyłam więc debiut bułgarskiej pisarki i zagłębiłam się w lekturze.

Dojrzały debiut

Rene Karabasz to pseudonim literacki Ireny Ivanownej, urodzonej w 1989 roku aktorki, reżyserki teatralnej i scenarzystki, a od niedawna również pisarki. Zanim dojrzeją granaty zdobyła Nagrodę Literacką im. Eliasa Canettiego. Jej proza jest krótka, emocjonalna, momentami niejasna, dychotomiczna. Urzekająca.

Życie według zwyczajowego prawa Kanun

Młoda dziewczyna Bekia ma zostać wydana za chłopca, którego nie poznała, a rodzice przyspieszają ślub ze względu na zbyt bliską zażyłość córki z rówieśniczką Daną. Dziewczyny spędzają razem w młynie dużo czasu na czytaniu książek, i to zaczyna wzbudzać wątpliwości. Data ślubu zostaje więc ustalona, jednak Bekia traci dziewictwo przed nocą poślubną, co oznacza, że według zwyczajowego albańskiego prawa Kanun pan młody będzie musiał ją zabić po odkryciu tego faktu. Bekia ratuje więc życie ogłaszając, że chce zostać wirginieszą, a więc zaprzysiężoną dziewicą, i żyć jak mężczyzna. Sprowadza to jednak hańbę na rodzinę pana młodego Nemanji, który zyskuje prawo do zemsty. Na ofiarę tej zemsty dziewczyna wyznacza swojego brata Salego, jednak ten ucieka, i zemsta spada na ojca, Murasza. Brat usiłuje listownie wyjaśnić sytuację z przeszłości, aż w końcu ściąga do siebie Bekię, która występuje pod męskim imieniem Matja, i faktycznie zachowuje się i nosi jak mężczyzna. Czy rodzeństwu uda się wyjaśnić dramaty z przeszłości?

Najszlachetniejszym metalem w Albanii jest wolność

Mimo swoich niewielkich rozmiarów i niezwykłej oszczędności prozatorskiej Karabasz udaje się stworzyć naprawdę złożony i jednocześnie kompletny obraz zwyczajowości w Albanii, zwłaszcza w trudno dostępnych górskich rejonach, gdzie o życiu i śmierci decyduje honorowy kodeks Kanun. Kobiety mają w nim bardzo ograniczone prawa, a w obronie ich honoru występują mężczyźni. Młoda dziewczyna ma do wyboru małżeństwo lub zostanie zaprzysiężoną dziewicą i prowadzenie życia jak mężczyzna, z tym jednak zastrzeżeniem, że „wirginiesze nie zabijają, wrogość się kończy” (s. 103). Czyli prawie jak mężczyzna, bez prawa do zemsty.

Co mi tu przynosicie, ranę czy śmierć

Dychotomii jednak w tej książce jest znacznie więcej, jakby były zawsze tylko dwie opcje. Gdy niosą Murasza do domu na noszach, jego żona pyta „rana czy śmierć”? Gdy Bekia się źle czuje, mówi „umieram czy się rodzę” (s. 67). Takich pytań-stwierdzeń pada znacznie więcej: „ślub czy pogrzeb” (s. 103), „czy ten dom jest w budowie, czy w ruinie” (s. 24), „Murasz chciał syna, ale urodziła mu się córka” (s. 23). Zawsze tylko prawo-lewo, tak albo nie, nie ma środowej drogi. A jednak Bekii udaje się pójść własną, zupełnie odrębną ścieżką, choć kosztuje ją to wiele lat wyrzeczeń, śmierć ojca, oznacza brak rodziny. Wersji historii, która doprowadziła do hańby, też są dwie, jedną opowiada Bekia, a drugą podaje jej brat. Która jest prawdziwa? Ma to znaczenie o tyle, że w pierwszej dziewczyna jest ofiarą przemocy, a w drugiej podejmuje decyzję świadomie, znając zwyczajowe konsekwencje.

Nie jesteś winna, że się urodziłaś kobietą

Rzadko się zdarza, by tak krótka powieść niosła w sobie aż tyle tematów – podrzędność kobiety w społeczeństwie i ściśle zdefiniowane, przypisane jej role; kwestię tożsamości – na ile Bekia jest dawną sobą, a na ile staje się Matją, mężczyzną. Znaczenie ma też fakt, że Bekia pełni funkcję „chłopca tatusia”, od maleńkości zachowuje się dzielnie, odważnie, jak na syna przystało. Biologiczny zaś syn, Sale, jest słaby, lubi babskie rozrywki, kocha tańczyć, ale brzydzi się męskimi zajęciami – polowaniem, bronią, okrucieństwem. Wbrew oczekiwaniom ojca nie potrafi zabić schwytanego ptaka. Pojawia się też wątek nieobecnego, obumarłego w łonie matki bliźniaka.

Styl pieśni ludowych

Jednocześnie zwraca uwagę styl autorki – widzimy strumień świadomości Bekii, w którym dużo jest powtórzeń. Czasami powtarzają się całe fragmenty, czasami tylko zdania, ale nadaje to powieści śpiewność niczym w starych, ludowych pieśniach. Interpunkcję i poprawną pisownię zachowują jedynie listy Salego, reszta jest zapisem swobodnie płynących myśli i skojarzeń. Dlatego książka wymaga nieustannej, natężonej uwagi, ale rewanżuje się pięknem języka i niezwykłością opowiadanej historii. Jestem zachwycona i z przyjemnością wrócę kiedyś do tej opowieści.

Moja ocena: 8/10

Rene Karabasz, Zanim dojrzeją granaty
Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2023
Tłumaczenie: Mariola Mikołajczak
Liczba stron: 176
ISBN: 978-83-67616-33-1

*****************************************************************************

Home is where your wings have been clipped

I heard a fragment of Rene Karabash's novel She Who Remains during the European Night of Literature in an excellent, even hypnotizing interpretation by Justyna Wasilewska. Basically, it was a selection of fragments that outlined an interesting, sad story told in poetic language. So I borrowed the debut of the Bulgarian writer and immersed myself in reading.

A mature debut

Rene Karabash is the pen name of Irena Ivanovna, an actress, theater director and screenwriter, born in 1989, and recently also a writer. She Who Remains won the Literary Award of Elias Canetti. Her prose is short, emotional, at times unclear, and dichotomous. Captivating.

Living according to customary Kanun law

A young girl, Bekija, is to be married off to a boy she has never met, and her parents hasten the wedding because their daughter is too close to her peer, Dhana. The girls spend a lot of time reading books together at the mill, and this begins to raise doubts. So the wedding date is set, but Bekija loses her virginity before the wedding night, which means that under the customary Albanian Kanun law, the groom will have to kill her after discovering this fact. So Bekia saves her life by announcing that she wants to become a ostajnica, i.e. a sworn virgin, and live like a man. However, this brings disgrace to the family of the groom Nemanja, who gains the right to revenge. The girl appoints her brother Sale as the victim of this revenge, but he runs away and the revenge falls on her father, Murasz. The brother tries to explain the situation from the past by letter, and finally manages to invite Bekija to his flat. She then goes by the male name Matija, and actually behaves and dresses like a man. Will the siblings be able to explain the dramas from the past?

The noblest metal in Albania is freedom

Despite its small size and extraordinary economy of prose, Karabash manages to create a truly complex and at the same time complete picture of customs in Albania, especially in difficult-to-reach mountainous regions, where life and death are decided by the honorary code of Kanun. Women have very limited rights there, and men defend their honor. The young girl has the choice of marriage or becoming a sworn virgin and leading a life like a man, with the reservation that "virgins do not kill, hostility ends" (p. 103). So almost like a man, without the right to revenge.

What do you bring me, wound or death?

However, there are many more dichotomies in this book, as if there were always only two options. As they carry Murash home on a stretcher, his wife asks "wound or death"? When Bekija feels bad, she says "am I dying or being born" (p. 67). There are many more such questions-statements: "wedding or funeral" (p. 103), "is this house under construction or in ruins" (p. 24), "Murash wanted a son, but a daughter was born to him" (p. .23). Always only right-left, yes or no, there is no middle way. And yet Bekia manages to follow her own, completely separate path, although it costs her many years of sacrifice, the death of her father, it means no family. There are also two versions of the story that led to the disgrace, one is told by Bekija, and the other is given by her brother. Which one is true? This is important because in the first case the girl is a victim of violence, and in the second she makes a conscious decision, knowing the habitual consequences.

You are not to blame for being born a woman

It is rare for such a short novel to contain so many themes - women's inferiority in society and strictly defined roles assigned to them; the issue of identity - to what extent Bekija is her former self and to what extent she is becoming Matija, a man. What is also important is the fact that Bekija plays the role of "daddy's boy", since she was little she has been behaving bravely and boldly, as befits a son. The biological son, Sale, is weak, likes women's entertainment, loves dancing, but is disgusted by men's activities - hunting, weapons, cruelty. Contrary to his father's expectations, he is unable to kill the caught bird. There is also the theme of an absent twin who died in the mother's womb.

Folk song style

At the same time, the author's style draws attention - we see Bekija's stream of consciousness, which contains many repetitions. Sometimes whole fragments are repeated, sometimes only sentences, but this gives the novel a melodious quality, like in old folk songs. Only Sale's letters retain punctuation and correct spelling, the rest is a record of freely flowing thoughts and associations. Therefore, the book requires constant, intense attention, but it pays off with the beauty of the language and the uniqueness of the story told. I am delighted and will be happy to return to this story someday.

My rating: 8/10.


Author: Rene Karabash
Title: She Who Remains
Publishing House: Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2023
Translation: Mariola Mikołajczak
Number of pages: 176
ISBN: 978-83-67616-33-1

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz