Książka ciężka jak kamień
Powieść Paula Lyncha Pieśń
prorocza zobaczyłam w dziale bibliotecznych nowości. Nagrodzona Bookerem w
2023 roku przykuła moją uwagę i wylądowała na mojej półce. Tych niecałe 300
stron zabrało mi znacznie więcej czasu, niż sądziłam, ale nie jest to książka,
przez którą można przejść szybko i lekko.
Wojna domowa z perspektywy kobiety
Paul Lych to urodzony w 1977 roku
irlandzki pisarz i publicysta. Jest autorem pięciu powieści, z czego tylko
ostatnia, recenzowana, została przetłumaczona na język polski. Pień prorocza
opowiada o pogrążającej się w odmętach wojny domowej Irlandii, której
totalitarny reżim z coraz większą mocą wyniszcza swoich obywateli. Historia
jest opowiedziana z perspektywy jednej rodziny, a główną bohaterką jest Eilish
Stack, żona i matka czworga dzieci. Spokój rodziny zaburza pewnego wieczoru
pojawienie się przedstawicieli tajnej policji, garda, która szuka jej męża.
Larry jest aktywnym działaczem w związku nauczycieli i protestuje przeciwko
zachodzącym w państwie zmianom. Zostaje aresztowany, a słuch o nim ginie.
Kobieta stara sobie radzić z codziennością, z poczuciem zagrożenia, z tęsknotą
swoją i dzieci. Jednak kiedy jej najstarszy, niespełna 17-letni syn dostaje
powołanie na komisję wojskową, matka się nie zgadza i stara się go ukryć wśród
znajomych. Nastolatek postanawia jednak pójść w ślady ojca i dołącza do
rebeliantów, znikając z radarów. W kraju zaczynają się bombardowania, w
sklepach brakuje żywności, a rodzina Stacków jest na cenzurowanym i ma kłopoty
z robieniem zakupów. W końcu jedna z bomb wybucha tak blisko, że ranny w głowę
zostaje młodszy syn Eilish, 13-letni Bailey. Kobieta zostawia go czekającego na
operację usunięcia szrapnela głowy i
wraca do domu, do pozostałej dwójki dzieci. Rano okazuje się, że chłopiec
został przeniesiony do szpitala wojskowego. Po kilku dniach bezskutecznego
dobijania się do państwowej instytucji dozorca doradza jej, by sprawdziła w
kostnicy. Obraz matki, która otwiera jeden worek ze zwłokami po drugim, by w
końcu znaleźć swojego syna, ze śladami tortur na ciele, dołącza w swoim
dramatyzmie do opisów Flanagana czy McCarthy'ego. To najmocniejsza scena w całej
książce, punkt kulminacyjny, który skłania Eilish do ucieczki z kraju,
pokazując jednocześnie mechanizmy panujące na granicach i ludzką bezwzględność.
Dojmująca niemoc
Chciałoby się, żeby ta książka
była od nas odleglejsza, ale punkty odniesienia można znaleźć tuż za naszą
wschodnią granicą. Dla Lyncha inspiracją do próby przedstawienia eskalacji
totalitaryzmu i zagubienia jednostki w bezdusznym systemie była sytuacja w
Syrii. Ja widziałam tu nawiązania do grudnia ’81, czy świeże historie
ukraińskich uchodźców. Pisarz, stawiając w centrum swojej opowieści osamotnioną
matkę czwórki dzieci, znacznie skraca potencjalny dystans do opowiadanej
historii, czyniąc ją boleśnie przejmującą, a jednocześnie – czytelnik jest tak
samo bezradny jak bohaterka. Uczucie niemocy i braku jakiejkolwiek siły
sprawczej towarzyszy nam przez całą książkę.
Lynch w intymny sposób przerabia
powieści Kafki czy Orwella, stawiając w centrum wydarzeń kobietę-matkę. Jej
cierpienie i utrata czynią tryby państwowej maszyny jeszcze okrutniejszymi i
bardziej bezdusznymi. Lynch pisze:
Prorok nie śpiewa o końcu świata, lecz o tym, co już zostało uczynione, co będzie uczynione i co teraz jest czynione niektórym, ale nie innym, o tym, że świat zawsze raz po raz kończy się w jednym miejscu, ale nie w innym, i że Koniec świata to zawsze wydarzenie lokalne, które przybywa do twojego kraju, odwiedza twoje miasto i puka do drzwi twojego domu, dla innych zaś staje się jedynie odległym ostrzeżeniem, krótkim przekazem wiadomościach, echem zdarzeń, które przeszły do ludowych podań […] s. 283
Dzięki takiej prozie dalekie nam
konflikty nagle pokazują się w intymnym, znacznie bliższym świetle, stają się
dramatem jednostki, a nie odległą historią ogółu. Za takie postawienie sprawy
jestem pisarzowi głęboko wdzięczna.
Moja ocena: 8/10
Paul Lynch, Pieśń prorocza
Wydawnictwo Marginesy, Warszawa 2024
Tłumaczenie: Kaja Gucio
Liczba stron: 288
ISBN: 978-83-68226-55-3
**********************************************************************************
A book as heavy as a stone
I saw Paul Lynch's novel Prophet
Song in the library's new releases section. The 2023 Booker Prize winner
caught my attention and landed on my shelf. These less than 300 pages publication
took me much longer than I thought, but it is not a book that can be read
quickly and easily.
Domestic war seen through female eyes
Paul Lych is an Irish writer and
publicist born in 1977. He is the author of five novels, of which only the last
one, reviewed, has been translated into Polish. Prophet Song tells the
story of Ireland sinking into the depths of civil war, whose totalitarian
regime is increasingly destroying its citizens. The story is told from the
perspective of one family, and the main character is Eilish Stack, a wife and
mother of four children. The family's peace is disturbed one evening by the
appearance of representatives of the secret police, the garda, who are looking
for her husband. Larry is an activist in the teachers' union and he protests
against the changes taking place in the country. He is arrested and disappears
into thin air. The woman tries to cope with everyday life, with the feeling of
being in danger, with her own longing and that of her children. However, when
her oldest son, not yet 17, is called up for a military commission, as a mother
she disagrees with such governmental actions and tries to hide him among her
friends. However, the teenager decides to follow in his father's footsteps and
joins the rebels, disappearing from the radar. Bombings begin in the country,
there is a shortage of food in the stores, and the Stack family is under
censorship and has trouble securing food. Finally, one of the bombs explodes so
close that Eilish's younger son, 13-year-old Bailey, is wounded in the head.
The woman leaves him in the hospital waiting for an operation to remove
shrapnel from his head and returns home to her other two children. In the
morning, it turns out that the boy has been transferred to a military hospital.
After several days of unsuccessfully knocking on the doors of the governmental
institution, the caretaker advises her to check in the morgue. The image of a
mother opening one body bag after another, only to finally find her son, with
traces of torture on his body, joins in its dramatic nature the descriptions of
Flanagan or McCarthy. This is the most powerful scene in the entire book, the
climax that prompts Eilish to flee the country, while also showing the
mechanisms prevailing at the borders and human ruthlessness.
Gripping helplessness
One would like this book to be
more distant from us, but the points of reference can be found just beyond our
eastern border. For Lynch, the inspiration for the attempt to present the
escalation of totalitarianism and the loss of an individual in a soulless
system was the situation in Syria. I saw references to December 1981 here, or
the recent stories of Ukrainian refugees. By placing a lonely mother of four
children at the center of his story, the writer significantly shortens the
potential distance to the story being told, making it painfully moving, and at
the same time - the reader is just as helpless as the heroine. The feeling of
helplessness and lack of any causative power accompanies us throughout the
book.
Lynch intimately reworks the
novels of Kafka and Orwell, placing a woman-mother at the center of the events.
Her suffering and loss make the cogs of the state machine even more cruel and
heartless. Lynch writes:
[…] and the prophet sings not of the end of the world but of what has been done and what will be done and what is being done to some but not others, that the world is always ending over and over again in one place but not another and that the end of the world is always a local event, it comes to your country and visits your town and knocks on the door of your house and becomes to others but some distant warning, a brief report on the news, an echo of events that has passed into folklore […] p. 283
Thanks to such prose, conflicts
that are distant to us suddenly appear in an intimate, much closer light, they
become the drama of an individual, not the distant history of the whole nation.
I am deeply grateful to the writer for presenting the matter in this way.
My rating: 8/10
Author: Paul Lynch
Title: Prophet Song
Publishing House: Marginesy, Warsaw 2024
Translation: Kaja Gucio
Number of pages: 288
ISBN: 978-83-68226-55-3
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz