Psychologia wpływu książką o wartościach
Sięgnęłam po tę książkę, by ćwiczyć
silną wolę – zamiast zaczynać dzień od prasówki internetowej, postanowiłam
czytać jeden rozdział najnowszej książki Briana Tracy – Psychologii wpływu.
Mimo, że mój plan się nie udał, to książkę udało się przeczytać, co też nie
jest jakiś wielkim osiągnięciem, bo poradnik ma niecałe 150 stron. Natomiast im
dłużej czytałam, tym bardziej zastanawiałam się, komu tę pozycję powinnam
kupić. Tracy ma naprawdę ciekawe spostrzeżenia i sądzę, że każdy wyciągnie
jakieś porady dla siebie.
10 cech, które pomogą odnieść
sukces
Jak słusznie zauważa na obwolucie
okładki Izabela Cierniak, CEO Greta Design, Psychologia wpływu jest tak
naprawdę książką o wartościach, którymi warto się w życiu kierować, by uzyskać
sukces. Co ważne, będzie to sukces nie tylko na drodze zawodowej, ale również w
życiu osobistym. Tracy oprócz udzielania porad dotyczących technik sprzedaży,
mówi również o tym jak mądrze wychowywać dzieci i udzielać im bezwarunkowego
wsparcia, ale również o ty, co leży u podstaw wieloletniego, kochającego się
związku.
Wyznaczanie celów i wytrwałość
Przede wszystkim, Kanadyjczyk
mówi o tym, że trzeba sobie wyznaczać cele. Choć może być to truizm, w
zaskakująco wielu sprawach idziemy z biegiem wydarzeń, nie nadając życiu
konkretnego kierunku. Dla pisarza to podstawa i początek poradnika – od tego
trzeba zacząć. Determinacja, konsekwencja, trzymanie się szczegółowego planu i
utrzymywanie właściwego kierunku powinny nas doprowadzić do upragnionego celu,
choć oczywiście będzie to rozłożone w czasie. Jest to też związane z ostatnią
wartością poradnika – wytrwałością. Tracy radzi, żeby nigdy się nie poddawać.
Tu szczególnie podobał mi się przytoczony przez autora cytat: „Nie liczy się,
jak nisko upadniesz, ale jak wysoko się odbijesz” (s. 135). Może jest garstka
szczęśliwców, która dorobiła się w życiu szybko i łatwo, ale dla większości
ludzi zamożnych jest to kwestia lat ciężkiej, uczciwej pracy. Powiedziałabym,
że w Psychologii wpływu panuje wręcz etos pracy, co jest zgodne z moimi
osobistymi przekonaniami.
Uczciwość i dobre maniery
Co ciekawe, w poradniku na drugim
miejscu wymieniona jest uczciwość, ponieważ relacje z ludźmi opierają się na
zaufaniu, a żeby je osiągnąć, trzeba żyć w zgodzie z samym sobą i innymi. Co
ciekawe, Tracy zwraca uwagę na ogromną rolę reputacji, która może nam ułatwić
lub utrudnić zadanie. Znów połączę to z kolejną, przedostatnią wartością w
książce – dobrymi manierami. Autor rozumie je jako uprzejmość i szacunek do
drugiej strony, ale zwraca uwagę na niedoceniany przeze mnie element –
elegancję i wizerunek. W ten sposób również możemy pokazać nasze staranne
podejście. Człowieka ocenia się w przeciągu pierwszych 5 sekund od poznania, a
nasz wygląd będzie naszą wizytówką i podstawą takiej oceny. Lekcja dla mnie.
Pozytywne nastawienie i szczerość
Na trzecim miejscu Tracy stawia
nastawienie i pokazuje, jak wiele może zmienić pozytywne podejście. Zwraca tu
uwagę na rolę wbudowanych w dzieciństwie wzorców, ale również poczucie własnej
wartości i szacunek do samego siebie. Szalenie ważne dla autora jest
nietrzymanie do ludzi urazy i jak najszybsze wybaczanie im. Nie warto kisić w
sobie negatywnych emocji, bo mają one niszczący wpływ. Zaprezentowane argumenty
były dla mnie przekonujące. Czwartą cechą jest szczerość (chociaż oczywiście
połączona z odpowiednią kulturą osobistą i nastawiona na dobrostan osoby, z
którą rozmawiamy). W tym rozdziale najwięcej jest porad dotyczących technik
sprzedaży i wywierania wpływu na potencjalnego klienta.
Zdobywanie wiedzy
Moim ulubionym rozdziałem jest
rozdział piąty, poświęcony zdobywaniu wiedzy i konieczności ciągłego rozwoju.
Autor doradza, żeby wstawać godzinę wcześniej i czytać jak najwięcej (co przy
czwórce dzieci i licznych obowiązkach zawodowych mogło być jedynym sposobem),
co więcej – mówi, że jeśli nie będziemy tego robić, to zostaniemy w tyle przy
dynamicznym rozwoju świata, pojawiających się nieustannie i licznie dobrych
publikacjach i źródłach informacji. Ciągły rozwój to nie wybór, lecz
konieczność. Codzienna lektura wartościowych i sprawdzonych treści jest drogą
do sukcesu. Z tym akurat nie mam problemu😊.
Perfekcyjne przygotowanie
Kolejna cecha ludzi wpływowych to
przygotowanie i myślę, że niejedna/niejeden z nas miał okazję się o tym
boleśnie przekonać. Autor przekonuje, by docenić rolę dobrego przyszykownia do
spotkań, prezentacji czy stawianych nam zadań, bo diabeł tkwi w szczegółach, a gotowość
na każdą ewentualność może czasami odmienić losy sprawy, na której nam zależy.
Wspomina tutaj również o książce Daniela Kahnemana Pułapki myślenia O
myśleniu szybkim i wolnym, i już wiem, co będzie moją następną lekturą.
Miłość do ludzi i
komunikatywność
Siódma cecha może być
kontrowersyjna, ale też i trudna, a jest nią miłość do ludzi. Tracy doradza
autentyczne, nieudawane zainteresowanie innymi ludźmi, połączone z
umiejętnością słuchania. Wspomina tu o inteligencji emocjonalnej, ale też o
zasadzie wzajemności – jeśli pozwolimy innym wpływać na siebie, oni też będą
bardziej otwarci na nasz wpływ. Ostatnią cechą będzie komunikatywność,
rozumiana jako umiejętność klarownego porozumiewania się, które prowadzi do
oczekiwanych rezultatów. Tutaj też wzmiankuje Tracy o uważności, konieczności
zwolnienia tempa, potwierdzenia efektywności komunikacji.
Każdy znajdzie tu coś dla
siebie
Lektura Psychologii wpływu
nie zabiera wiele czasu, zarówno przez niewielką objętość książki samej w
sobie, ale też liczne powyciągane i pogrubione cytaty, czy też puste strony po
skończonym rozdziale. Mogą to być więc dwie dobrze zainwestowane w samorozwój
godziny, które zmuszą nas do autorefleksji i analizy pewnych aspektów naszych
zachowań. Mi ta lektura dała sporo do myślenia i sądzę, że może przynieść
korzyść jak najszerszej rzeszy czytelników. Polecam!
Moja ocena: 8/10
Brian Tracey, Psychologia wpływu 10 cech, które pomogą ci oddziaływać na ludzi
Wydawnictwo: MT Biznes LT., Warszawa 2025
Tłumaczenie: Anita Doroba
Liczba stron: 154
ISBN: 978-83-8231-608-7
**********************************************************************************
10 qualities of influential people is a Book about Values
I reached for this book to
practice my willpower – instead of starting my day with an online press review,
I decided to read one chapter of Brian Tracy’s latest book – 10 qualities of
influential people. Although my plan failed, I managed to read the book,
which is no great achievement as the guide is less than 150 pages long.
However, the longer I read, the more I wondered who I should buy this book for.
Tracy has really interesting observations and I think that everyone will take
away some advice for themselves.
10 Qualities that Will Help
You Be Successful
As Izabela Cierniak, CEO of Greta
Design, rightly notes on the cover, 10 qualities of influential people
is actually a book about values that
are worth following in life to achieve success. Importantly, it will be success
not only in your professional life, but also in your personal one. Tracy, in
addition to giving advice on sales techniques, also talks about how to wisely
raise children and provide them with unconditional support, but also about what
lies at the heart of a long-term, loving relationship.
Setting goals and perseverance
First of all, the Canadian talks
about setting goals. Although it may be a truism, in surprisingly many cases we
go with the flow of events, not giving life a specific direction. For the
author, this is the foundation and beginning of a guide - this is where you
have to start. Determination, consistency, sticking to a detailed plan and
maintaining the right direction should lead us to the desired goal, although of
course it will be spread out over time. This is also related to the last value
of the guide - perseverance. Tracy advises to never give up. Here I especially
liked the phrase quoted by the author: "It doesn't matter how low you
fall, but how high you bounce back" (p. 135). There may be a handful of
lucky people who have made it in life quickly and easily, but for most wealthy
people it is a matter of years of hard, honest work. I would say that there is
almost a work ethic in 10 qualities of influential people, which is in
line with my personal beliefs.
Honesty and good manners
Interestingly, honesty is
mentioned in the second place in the guide, because relationships with people
are based on trust, and to achieve it, you have to live in harmony with
yourself and others. Interestingly, Tracy draws attention to the huge role of reputation,
which can make our task either easier or more difficult. Again, I will connect
this with the next, penultimate value in the book - good manners. The author
understands them as politeness and respect for the other party, but he draws
attention to an element that I underestimated - elegance and image. In this
way, we can also show our respectful approach. A person is assessed within the
first 5 seconds of meeting, and our appearance will be our calling card and the
basis for such an assessment. A lesson for me.
Positive attitude and honesty
Tracy puts attitude in third
place and shows how much a positive approach can change. Here, he draws
attention to the role of patterns built in during childhood, but also
self-esteem and self-respect. The author finds it extremely important not to
hold a grudge against people and to forgive them as soon as possible. It is not
worth keeping negative emotions bottled up inside, because they have a destructive
effect. The arguments presented were convincing to me. The fourth feature is
honesty (although of course combined with appropriate personal culture and
focused on the well-being of the person we are talking to). This chapter
contains the most advice on sales techniques and influencing a potential
client.
Gaining knowledge
My favorite chapter is chapter
five, devoted to gaining knowledge and the need for continuous development. The
author advises getting up an hour earlier and reading as much as possible
(which, with four children and numerous professional duties, could be the only
way), what is more, he says that if we do not do this, we will be left behind
in the dynamic development of the world, with good publications and sources of
information constantly appearing in large numbers. Continuous development is
not a choice, but a necessity. Reading valuable and proven content every day is
the path to success. I have no problem with that 😊.
Perfect preparation
Another feature of influential
people is preparation, and I think that many of us have had the opportunity to
learn about it painfully. The author convinces us to appreciate the role of
good preparation for meetings, presentations or tasks assigned to us, because
the devil is in the details, and being ready for any eventuality can sometimes
change the fate of the matter we care about. He also mentions here Daniel
Kahneman's book Thinking, Fast and Slow, and I already know what my next
reading will be.
Love for people and
communication skills
The seventh feature can be
controversial, but also difficult, and it is love for people. Tracy advises
genuine, unfeigned interest in other people, combined with the ability to
listen. He mentions emotional intelligence here, but also the principle of
reciprocity - if we allow others to influence us, they will also be more open
to our influence. The last feature is communicativeness, understood as the
ability to communicate clearly, which leads to the expected results. Here,
Tracy also mentions mindfulness, the need to slow down and confirm the
effectiveness of communication.
Everyone will find something
for themselves here
Reading 10 qualities of
influential people does not take much time, both because of the small size
of the book itself, but also because of the numerous extracted and bolded
quotes, or blank pages after the finished chapter. So these can be two hours
well invested in self-development, which will force us to self-reflect and
analyze certain aspects of our behavior. This reading gave me a lot to think
about and I think it can benefit the widest possible group of readers. I
recommend it!
My rating: 8/10
Title: 10 qualities of influential people: how to inspire yourself and others to greatness
Publisher: MT Biznes LT., Warsaw 2025
Translation: Anita Doroba
Number of pages: 154
ISBN: 978-83-8231-608-7
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz