Kryminał z kręgu kultury japońskiej
Opasłych rozmiarów kryminał był
moim planem na kolejny długi weekend listopadowy i udało się! Chociaż książka
liczy niemal 750 stron, to czyta się w zasadzie sama. Chociaż na nasze
europejskie, a zwłaszcza skandynawskie, standardy akcja jest niesamowicie
rozwleczona, a jeden z najważniejszych tematów pozostaje nierozwiązany, Sześć
cztery Hideo Yokohamy stanowi ciekawe wprowadzenie do japońskiego kryminału i
obyczajowości. Warto się z nim zapoznać.
Dziennikarz śledczy przy piórze
Hideo Yokohama to urodzony w 1957
roku japoński powieściopisarz i dziennikarz. Powieść Sześć Cztery
wygrała nagrodę dla Najlepszej Japońskiej Powieści Kryminalnej za rok 2013 (The
Best Japanese Crime Fiction of the Year) i powtórzyła sukces nietłumaczonej na
język polski powieści Połowiczne wyznanie (Half a Confession, Han’ochi)
z 2003 roku. Powieści Yokohamy były w Japonii wielokrotnie ekranizowane. W
Polsce jak na razie (listopad 2024) ukazała się tylko jedna pozycja autora,
wydane w 2018 roku przez Wydawnictwo Literackie Sześć Cztery w tłumaczeniu
Łukasza Małeckiego. Książka zebrała mieszane recenzje, część czytelników
zarzucała jej nadmierne skupienie na części poświęconej współpracy prasy i
policji, co odciąga uwagę czytelnika od toczącego się śledztwa. Wydaje mi się
jednak, że mamy zupełnie inne rozumienie tematu i podejście kulturowe. Skomplikowane
relacje prasy i policji w podobnym świetle ukazuje znakomity serial Tokio Vice,
dostępny na platformie Max (dawne HBO).
Dwa przeplatające się watki
Kryminał Yokohamy prowadzi
niezależnie dwa ciekawe wątki. Pierwszy z nich to tytułowe niezamknięte śledztwo
dotyczące porwania i zamordowania siedmioletniej Shoko Amamiya. Przestępca
uprowadził dziecko, zaszantażował rodziców i wyłudził od nich dwadzieścia
milionów jenów, a kilka dni po przekazaniu okupu znaleziono zwłoki dziewczynki.
W 1989 roku technologia nie działała jeszcze tak niezawodnie jak obecnie, a sama
policja dopuściła się kilku błędów, które potem zamiotła pod dywan. Mordercy
nigdy nie udało się schwytać, a śledztwu brakuje zaledwie roku do przedawnienia.
Jednocześnie w policji toczy się walka o stołki pomiędzy nadaniami ze stolicy a
promocją utalentowanych śledczych z lokalnej służby. Komisarz Yoshinobu Mikami
został przeniesiony z działu śledczego do administracji i jest obecnie
Dyrektorem Działu Prasowego. Mężczyzna opowiada za relacje z czwartą władzą i
sposobem oraz zakresem przekazywanych jej informacji. Jednocześnie wraz ze
swoją żoną Minako przeżywa osobisty dramat - ich córka Ayumi uciekła z domu
przed trzema miesiącami i nie daje znaku życia. Dziewczyna była w głębokiej depresji,
nienawidziła swojego wyglądu, odziedziczonego po ojcu, a nie po legendarnie pięknej
matce. Te wątki będą się subtelnie przenikać na przestrzeni całej książki.
Współpraca policji i prasy
Sensacyjna fabuła ustępuje jednak
miejsca tematom społeczno-obyczajowym. Współpraca prasy i policji wygląda
zupełnie inaczej niż w Polsce, a tarcia na tej linii są dla nas czymś zupełnie
niezrozumiałym i obcym. Prasa patrzy funkcjnariuszom prawa na ręce i rozlicza
ich z postępów w prowadzonych śledztwach. Jednocześnie dziennikarze muszą
uważać, by nie stanowić zagrożenia dla ofiar przestępstw i nie narazić ich na
dodatkowe niebezpieczeństwo przez ujawnienie zbyt wielu danych. Jest to bliska
współpraca, chociaż obie strony stosują różnego rodzaju ciosy i uniki.
Dodatkowo relacje te pokazane są w specyfice kultury japońskiej, z dużą rolą
szacunku, hierarchii i wzajemnych teatralnych gestów. Chociaż wielu czytelnikom
wydawało się to nudne, dla mnie ten temat był arcyciekawy.
Wartościowa pozycja
Żałuję, że nie wydano więcej
książek Hideo Yohohamy w języku polskim. W końcu nie wszystkie kryminały muszą
być od sztampy i na jedno kopyto. Sześć Cztery przyniosło i frapującą
zagadkę kryminalną, i sporą wartość poznawczą innej kultury i zasad jej
działania, ale również ciekawego, zmieniającego się bohatera. Mikami przechodzi
wewnętrzną przemianę, dorasta do swojej administracyjnej roli, która wydawać
się mogła łatwiejsza niż praca śledczych. Dostrzega też nadciągające problemy i
chce im z pełną odpowiedzialnością stawić czoła. Może taki dyrektor Działu
Prasowego to marzenie dziennikarza śledczego? Warto samemu się przekonać.
Moja ocena: 8/10.
Wydawnictwo Literackie, Kraków 2018
Tłumaczenie z języka angielskiego: Łukasz Małecki
Liczba stron: 752
ISBN: 978-83-08-06517-4
******************************************************************************
Crime Fiction from the Japanese Culture
A massive crime novel was my plan
for another long November weekend, and I’ve made it! Although the book is
almost 750 pages long, it basically reads itself. Although by our European, and
especially Scandinavian, standards the action is incredibly drawn-out, and one
of the most important topics remains unresolved, Six Four by Hideo
Yokohama is an interesting introduction to Japanese crime fiction and customs.
It is worth getting to know it.
Investigative Journalist at
the Pen
Hideo Yokohama is a Japanese
novelist and journalist born in 1957. The novel Six Four won the Best
Japanese Crime Fiction of the Year award for 2013 and repeated the success of
the untranslated novel Half a Confession (Han’ochi) from 2003. Yokohama’s
novels have been adapted into films many times in Japan. In Poland, so far
(November 2024), only one of the author's works has been published - in 2018
Wydawnictwo Literackie released Sześć Cztery, translated from English by
Łukasz Małecki. The book has received mixed reviews, with some readers accusing
it of excessive focus on the part devoted to the cooperation between the press
and the police, which distracts the reader from the ongoing investigation.
However, it seems to me that we have a completely different understanding of
the subject and cultural approach. The complicated relations between the press
and the police are shown in a similar light in the excellent series Tokio
Vice, available on the Max platform (formerly HBO).
Two intertwining plots
Yokohama's crime novel has two
interesting plots. The first is the titular unfinished investigation into the
kidnapping and murder of seven-year-old Shoko Amamiya. The criminal abducted
the child, blackmailed the parents and extorted twenty million yen from them,
and a few days after the ransom was handed over, the girl's body was found. In
1989, technology was not yet as reliable as it is today, and the police
themselves made several mistakes that they later swept under the carpet. The
murderer was never caught, and the investigation is only a year away from the
statute of limitations. At the same time, there is a fight for positions in the
police between assignments from the capital and the promotion of talented
investigators from the local service. Comissioner Yoshinobu Mikami has been
transferred from the investigation department to the administration and is
currently the Director of the Press Relations Department. The man is
responsible for relations with the fourth estate and the method and scope of
information passed on to it. At the same time, together with his wife Minako,
he is going through a personal drama - their daughter Ayumi ran away from home
three months ago and has not given any sign of life. The girl was deeply
depressed, hated her appearance, inherited from her father, not from her
legendary beautiful mother. These threads will subtly intertwine throughout the
book.
Cooperation between the police and the press
However, the sensational plot
gives way to social and moral themes. The cooperation between the press and the
police looks completely different than in Poland, and the friction on this line
is something completely incomprehensible and alien to us. The press watches the
officers of the law and holds them accountable for the progress of the
investigations conducted. At the same time, journalists must be careful not to
pose a threat to the victims of crimes and not expose them to additional danger
by revealing too much information. This is a close cooperation, although both
sides use various types of blows and evasions. Additionally, these relations
are shown in the specifics of Japanese culture, with a large role of respect,
hierarchy and mutual theatrical gestures. Although many readers found it
boring, for me this topic was extremely interesting.
A valuable reading
I regret that more books by Hideo
Yohohama have not been published in Polish. After all, not all crime stories
have to be cliché and one-two punch. Six Four brought both an intriguing
crime mystery and considerable cognitive value about another culture and the
principles of its operation, but also an interesting, changing protagonist.
Mikami undergoes an internal transformation, growing into his administrative
role, which may have seemed easier than the work of investigators. He also
notices the impending problems and wants to face them with full responsibility.
Maybe such a director of the Press Department is an investigative journalist's
dream? It's worth seeing for yourself.
My rating: 8/10.
Title: 64 (Six Four)
Publishing House: Wydawnictwo Literackie, Kraków 2018
Translation from English: Łukasz Małecki
Number of pages: 752
ISBN: 978-83-08-06517-4
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz