Podręcznikowo
napisany podręcznik
Nie jestem wielkim fanem
książek biznesowych i zazwyczaj mierżą mnie długie nudne historie poszczególnych
przypadków. Ponieważ znakomita większość poradników pisana była na amerykańskim
albo szerzej angielskojęzycznym rynku, to często odniesiena kulturowe czy
podejście mają się nijak do polskich realiów. Z Podręcznikem managera Harvard
Buziness Review (HBR) sprawa ma się jednak zupełnie inaczej.
17 jasnych rozdziałów z rzeczowymi poradami
Książka jest podzielona
na 5 części. W pierwszej, zatytułowanej Wypracuj sobie sposób myślenia lidera,
sa 4 rodziały omawiające kolejno przemianę w lidera, budowanie zaufania i
wiarygodności, inteligencję emocjonalną i przygotowanie do odniesienia sukcesu.
Z tej partii materiału można doprecyzować sobie obowiązki lidera, nazwać jego
najważniejsze cechy, przyjrzeć się przemianie w lidera wraz z czyhającymi po
drodze pułapkami, poznać wagę etyki i moralności czy zrozumieć strategię
organizacji.
W części drugiej,
Zarządzenie sobą, kolejne 4 rodziały mówią o stawaniu się osobą wpływową, skutecznej
komunikacji, osobistej wydajności i samorozwoju. Tu można przeczytać m.in. o
roli polityki w firmie i zwiększaniu swoich zasięgów, sposobach skutecznej
komunikacji, pracy nad zwiększaniem własnej wydajności i wysiłku włożonym w
samorozwój, skutecznym skupianiu się, radzeniu sobie ze stresem i zachowywaniu
balansu pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Ważnym elementem było uświadomienie
sobie celu, do którego się dąży, albo wyznaczenie go sobie, rozrysowanie planu
własnej ścieżki zawodowej.
W części trzeciej,
zawierającej 3 rodziały, czytamy o skutecznym delegowaniu, udzielaniu
przydatnych informacji zwrotnych oraz rozwijaniu talentów. Fantastyczne jest
to, że książka proponuje gotowe pytania rozmów z pracownikami, pokazuje
właściwy sposób prowadzenia sesji coachingowej, w zasadzie prowadzi czytelnika
krok po kroku przez wszystkie elementy poszczególnych zadań czy omawianych
kwestii.
Część czwarta poświęcona
jest zarządzaniu zespołami i kolejne 3 rodziały opowiadają o przewodeniu
zespołom, pielęgnowaniu kreatywności i zatrudnianiu i zatrzymywaniu najlepszych
pracowników. Ważnym elementem było zarządzanie zespołami wituralnymi, które w
czasach pracy zdalnej jest nieodzowne.
W ostatniej, piątej
części, znajdziemy elementy zarządzania firmą, a więc podstawy strategii,
opanowanie narzędzi finansowych i opracowanie uzasadnienia biznesowego.
Najważniejsze lekcje
To, co zostanie ze mną
najdłużej z tej książki, to chyba dwie kwestie. Pierwsza, by nie odkładać trudnych
rozmów na później, rzeczowo się do nich przygotować i rozmawiać z otwartością
na arugmenty i odczucia drugiej strony. W podręczniku odnotowano, że nawet
najlepsi liderzy często obawiają się takich rozmów, szczególnie, jeśli bardzo
nam zależy na danym pracowniku albo sytuacja jest delikatna. Świadomość, że
inni też mają z tym problem, była dla mnie sporym zaskoczeniem, ale i
pocieszeniem. Druga kwestia, która dała mi sporo do myślenia – żeby rutynizować
część swoich obowiązków, by odjąć sobie konieczności podejmowania związanych z
nimi decyzji. Na poziomie zawodowym – wprowadzić sobie rutynę wypisywania zadań
na koleny dzień i priorytetyzowania ich, w życiu prywatnym – rutyna chodzenia
na trening, porannego wstawania czy nawet doboru śniadania. Usuwajmy niepotrzebne
elementy, nie zastanawiajmy się nad nimi, by miec więcej czasu na zadania,
które naprawdę wymagają namysłu.
Lektura obowiązkowa dla wszystkich zarządzających
HBR ma wypracowaną
pozycję na rynku. Dwumiesięcznik należący do Uniwersytetu Harvard jest wydawany
od 1922 roku i stanowi jedną z naważniejszych i najbardzej opiniotwórczych
regularnych publikacji w środowisku biznesowym. Podręcznik dla menedżerów
przygotowany przez tak znakomite wydawnictwo jest pozycją obowiązkową dla
nowych liderów, ale wniesie sporo ciekawych spostrzeżeń i uporządkuje wiedzę
również doświadczonym zarządzającym. Dzięki klarownemu i kompleksowemu
przygotowaniu materiałów, podsumowaniu każdego rodziału i zadaniom na końcu
przekazywana wiedza podana jest w sposób jansy, uporządkowany, wzorcowy.
Polecam serdecznie!
Moja ocena:
10/10.
Harvard Business
Review Podręcznik managera 17 najważniejszych umiejętności lidera
Przełożyła Bożena
Jóźwiak
Dom Wydawniczy REBIS, Poznań
2017
Liczba stron:432
ISBN:978-83-8062-260-9
***********************************************************************
Exceptionally written handbook
I'm not a big fan of
business books and usually get sick of long, boring case studies. Since the
vast majority of handooks were written for the American or, more broadly, the
English-speaking market, cultural references or approaches often have nothing
to do with Polish realities. The Harvard Business Review (HBR) Manager's
Handbook, however, is quite different.
17 clear chapters with factual advice
The book is divided into 5
parts. In the first, entitled Develop a Leader Mindset, there are 4 chapters
covering becoming a leader, building trust and credibility, emotional
intelligence, and preparing for success. From this batch of material, you can
specify the duties of a leader, name the most important features, look at the
transformation into a leader along with the pitfalls lurking along the way,
learn about the importance of ethics and morality, or understand the strategy
of the organization.
In Part Two, Self
Management, the next 4 chapters talk about developing influence, effective
communication, personal productivity, and self-development. Here you can read
about the role of politics in the company and increasing your reach, ways of
effective communication, work on increasing your own efficiency and effort put
into self-development, effective focus, coping with stress and maintaining a
balance between private and professional life. An important element was
realizing the goal one is striving for, or setting one, drawing a plan of one's
own professional path.
In Part Three, which
consists of 3 chapters, we read about effective delegation, providing useful
feedback, and developing talent. What is fantastic is that the book proposes
ready-made questions for conversations with employees, shows the right way to
conduct a coaching session, basically guides the reader step by step through all
the elements of individual tasks or issues discussed.
Part Four is about managing
teams, and the next three chapters are about leading teams, nurturing
creativity, and hiring and retaining talent. An important element was the
management of virtual teams, which is indispensable in times of remote work.
In the last, Fifth Part, we
will find elements of company management, i.e. the basics of strategy,
mastering financial tools and developing a business case.
The most important lessons
What will stay with me the
longest are probably two things. The first is not to postpone difficult
conversations for later, to prepare for them in a matter-of-fact way and talk
with openness for the arguments and feelings of the other party. The handbook remarks
that even the best leaders often fear such conversations, especially if we care
deeply about the employee or the situation is sensitive. Knowing that even most
experienced managers and leaders have this problem was a big surprise for me,
but also a comfort. The second issue that gave me a lot to think about was to
routinize some of one’s duties, to relieve oneself of the need to make every
single decision. At the professional level this can be utilized by introducing
a routine of writing down tasks for the next day and prioritizing them, in
private life - the routine of going to training, getting up in the morning or
even choosing what to eat for breakfast. Let's remove unnecessary elements,
let's not think about them to have more time for tasks that really require
thought.
Obligatory reading for every leader
HBR has a well-established
position on the market. The bimonthly magazine belonging to Harvard University
has been published since 1922 and is one of the most important and most
opinion-forming regular publications in the business community. A manual for
managers prepared by such an excellent publishing house is a must-have for new
leaders, but it will bring a lot of interesting observations and organize
knowledge also for the experienced managers. Thanks to the clear and
comprehensive preparation of materials, a summary of each chapter and tasks at
the end, the knowledge provided is presented in a clear, orderly, exemplary
way. I heartily recommend!
My rating: 10/10.
Harvard Business Review Manager's Handbook The 17 Skills Leaders Need To Stand Out
Number of pages: 432
ISBN:978-83-8062-260-9
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz