niedziela, 4 czerwca 2023

Harvard Business Review Podręcznik menedżera. 17 najważniejszych umiejętności lidera (Harvard Business Review Manager’s Handbook. The 17 Skills Leaders Need To Stand Out)

Podręcznikowo napisany podręcznik

 

Nie jestem wielkim fanem książek biznesowych i zazwyczaj mierżą mnie długie nudne historie poszczególnych przypadków. Ponieważ znakomita większość poradników pisana była na amerykańskim albo szerzej angielskojęzycznym rynku, to często odniesiena kulturowe czy podejście mają się nijak do polskich realiów. Z Podręcznikem managera Harvard Buziness Review (HBR) sprawa ma się jednak zupełnie inaczej.

 

17 jasnych rozdziałów z rzeczowymi poradami

 

Książka jest podzielona na 5 części. W pierwszej, zatytułowanej Wypracuj sobie sposób myślenia lidera, sa 4 rodziały omawiające kolejno przemianę w lidera, budowanie zaufania i wiarygodności, inteligencję emocjonalną i przygotowanie do odniesienia sukcesu. Z tej partii materiału można doprecyzować sobie obowiązki lidera, nazwać jego najważniejsze cechy, przyjrzeć się przemianie w lidera wraz z czyhającymi po drodze pułapkami, poznać wagę etyki i moralności czy zrozumieć strategię organizacji.

W części drugiej, Zarządzenie sobą, kolejne 4 rodziały mówią o stawaniu się osobą wpływową, skutecznej komunikacji, osobistej wydajności i samorozwoju. Tu można przeczytać m.in. o roli polityki w firmie i zwiększaniu swoich zasięgów, sposobach skutecznej komunikacji, pracy nad zwiększaniem własnej wydajności i wysiłku włożonym w samorozwój, skutecznym skupianiu się, radzeniu sobie ze stresem i zachowywaniu balansu pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Ważnym elementem było uświadomienie sobie celu, do którego się dąży, albo wyznaczenie go sobie, rozrysowanie planu własnej ścieżki zawodowej.

W części trzeciej, zawierającej 3 rodziały, czytamy o skutecznym delegowaniu, udzielaniu przydatnych informacji zwrotnych oraz rozwijaniu talentów. Fantastyczne jest to, że książka proponuje gotowe pytania rozmów z pracownikami, pokazuje właściwy sposób prowadzenia sesji coachingowej, w zasadzie prowadzi czytelnika krok po kroku przez wszystkie elementy poszczególnych zadań czy omawianych kwestii.

Część czwarta poświęcona jest zarządzaniu zespołami i kolejne 3 rodziały opowiadają o przewodeniu zespołom, pielęgnowaniu kreatywności i zatrudnianiu i zatrzymywaniu najlepszych pracowników. Ważnym elementem było zarządzanie zespołami wituralnymi, które w czasach pracy zdalnej jest nieodzowne.

W ostatniej, piątej części, znajdziemy elementy zarządzania firmą, a więc podstawy strategii, opanowanie narzędzi finansowych i opracowanie uzasadnienia biznesowego.

 

Najważniejsze lekcje

 

To, co zostanie ze mną najdłużej z tej książki, to chyba dwie kwestie. Pierwsza, by nie odkładać trudnych rozmów na później, rzeczowo się do nich przygotować i rozmawiać z otwartością na arugmenty i odczucia drugiej strony. W podręczniku odnotowano, że nawet najlepsi liderzy często obawiają się takich rozmów, szczególnie, jeśli bardzo nam zależy na danym pracowniku albo sytuacja jest delikatna. Świadomość, że inni też mają z tym problem, była dla mnie sporym zaskoczeniem, ale i pocieszeniem. Druga kwestia, która dała mi sporo do myślenia – żeby rutynizować część swoich obowiązków, by odjąć sobie konieczności podejmowania związanych z nimi decyzji. Na poziomie zawodowym – wprowadzić sobie rutynę wypisywania zadań na koleny dzień i priorytetyzowania ich, w życiu prywatnym – rutyna chodzenia na trening, porannego wstawania czy nawet doboru śniadania. Usuwajmy niepotrzebne elementy, nie zastanawiajmy się nad nimi, by miec więcej czasu na zadania, które naprawdę wymagają namysłu.


Lektura obowiązkowa dla wszystkich zarządzających

 

HBR ma wypracowaną pozycję na rynku. Dwumiesięcznik należący do Uniwersytetu Harvard jest wydawany od 1922 roku i stanowi jedną z naważniejszych i najbardzej opiniotwórczych regularnych publikacji w środowisku biznesowym. Podręcznik dla menedżerów przygotowany przez tak znakomite wydawnictwo jest pozycją obowiązkową dla nowych liderów, ale wniesie sporo ciekawych spostrzeżeń i uporządkuje wiedzę również doświadczonym zarządzającym. Dzięki klarownemu i kompleksowemu przygotowaniu materiałów, podsumowaniu każdego rodziału i zadaniom na końcu przekazywana wiedza podana jest w sposób jansy, uporządkowany, wzorcowy. Polecam serdecznie!

 

Moja ocena: 10/10.

 

Harvard Business Review Podręcznik managera 17 najważniejszych umiejętności lidera

Przełożyła Bożena Jóźwiak

Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2017

Liczba stron:432

ISBN:978-83-8062-260-9

*********************************************************************** 

Exceptionally written handbook

I'm not a big fan of business books and usually get sick of long, boring case studies. Since the vast majority of handooks were written for the American or, more broadly, the English-speaking market, cultural references or approaches often have nothing to do with Polish realities. The Harvard Business Review (HBR) Manager's Handbook, however, is quite different.

17 clear chapters with factual advice

The book is divided into 5 parts. In the first, entitled Develop a Leader Mindset, there are 4 chapters covering becoming a leader, building trust and credibility, emotional intelligence, and preparing for success. From this batch of material, you can specify the duties of a leader, name the most important features, look at the transformation into a leader along with the pitfalls lurking along the way, learn about the importance of ethics and morality, or understand the strategy of the organization.

In Part Two, Self Management, the next 4 chapters talk about developing influence, effective communication, personal productivity, and self-development. Here you can read about the role of politics in the company and increasing your reach, ways of effective communication, work on increasing your own efficiency and effort put into self-development, effective focus, coping with stress and maintaining a balance between private and professional life. An important element was realizing the goal one is striving for, or setting one, drawing a plan of one's own professional path.

In Part Three, which consists of 3 chapters, we read about effective delegation, providing useful feedback, and developing talent. What is fantastic is that the book proposes ready-made questions for conversations with employees, shows the right way to conduct a coaching session, basically guides the reader step by step through all the elements of individual tasks or issues discussed.

Part Four is about managing teams, and the next three chapters are about leading teams, nurturing creativity, and hiring and retaining talent. An important element was the management of virtual teams, which is indispensable in times of remote work.

In the last, Fifth Part, we will find elements of company management, i.e. the basics of strategy, mastering financial tools and developing a business case.

The most important lessons

What will stay with me the longest are probably two things. The first is not to postpone difficult conversations for later, to prepare for them in a matter-of-fact way and talk with openness for the arguments and feelings of the other party. The handbook remarks that even the best leaders often fear such conversations, especially if we care deeply about the employee or the situation is sensitive. Knowing that even most experienced managers and leaders have this problem was a big surprise for me, but also a comfort. The second issue that gave me a lot to think about was to routinize some of one’s duties, to relieve oneself of the need to make every single decision. At the professional level this can be utilized by introducing a routine of writing down tasks for the next day and prioritizing them, in private life - the routine of going to training, getting up in the morning or even choosing what to eat for breakfast. Let's remove unnecessary elements, let's not think about them to have more time for tasks that really require thought.

Obligatory reading for every leader

HBR has a well-established position on the market. The bimonthly magazine belonging to Harvard University has been published since 1922 and is one of the most important and most opinion-forming regular publications in the business community. A manual for managers prepared by such an excellent publishing house is a must-have for new leaders, but it will bring a lot of interesting observations and organize knowledge also for the experienced managers. Thanks to the clear and comprehensive preparation of materials, a summary of each chapter and tasks at the end, the knowledge provided is presented in a clear, orderly, exemplary way. I heartily recommend!

My rating: 10/10.


Harvard Business Review Manager's Handbook The 17 Skills Leaders Need To Stand Out
Translation: Bożena Jóźwiak
Publishing House: REBIS, Poznań 2017
Number of pages: 432
ISBN:978-83-8062-260-9

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz